Page 29 - גילוי דעת
P. 29
סיפורים מחייו של
הרב אברהם יצחק הכהן
דמותהחמ"דתשפ״א קוק, הרב הראשי האשכנזי
הראשון בארץ ישראל
אליו בהערצה מוחלטת. רוצה הוכחה לכך? פתח את הספר “אגרות לראי”ה”, לא “אגרות הראי”ה”, אלא הספר שכינס מהאגרות שאנשים כתבו אליו. אתה מוצא שם כמעט את כל גדולי ישראל, במכתביהם אליו, מקדימים לו תארים מופלגים ונדירים. אלא מאי? היום קם דור חדש, שאומר: כשהרבנים כתבו אליו הם היו צריכים לו, ביקשו עזרה בהשגת סרטיפיקט, ביקשו המלצה וכדו’, אז ברור שיכתבו לו בלשון כזאת. ואני אומר: זו אמירה גרועה לא פחות מהבקורת עליו, שהרי זו בעצם טענה כאילו כל גדולי ישראל הם כת חנפים, שתפנה לרב בתואר “פאר הדור”
וכדו’ רק כדי להשיג טובות הנאה.
וכאן שאל הרב פישר: ‘מספרים שבטקס הקמת ישיבת נובהרדוק בבני ברק, ה”חזון איש” עמד כל זמן דרשתו של הרב קוק, וכשהביאו לו
הרב קוק בעיני גדולי ישראל
כסא הוא סירב לשבת באמרו: הרי התורה עומדת! אתה מכיר את הסיפור הזה?’ נענעתי בראשי. אכן שמעתי את הסיפור הזה מראש ישיבת הכותל הרב הדרי זצ”ל, ששמע את זה מהרב אושפיזאי הזקן זצ”ל, רבה של רמת גן ותלמידו של הרב קוק, שכמדומני גם היה זה שהגיש לחזו”א את הכסא. ‘אתה יודע למה החזו”א עמד? הוא הכיר את הטענות נגד הרב קוק, הוא שמע אותן עוד כשהיה גר בחו”ל, והוא רצה באופן הפגנתי לעמוד בדרשת הרב, כדי שיראו אחרים באיזה כבוד יש להתייחס לרב קוק. הוא ניסה לתקן את האווירה שיצרו הקנאים סביבו. היום יצרו בחלק מהישיבות אווירה של יחס לא מכבד כלפי הרב קוק, אבל זה לא מבטא את יחסם של גדולי ישראל’.
עד כאן דבריו.■
מנהג עשיתי לי מאז היותי נער בכיתה י’ ב”נתיב מאיר” ועד השנים האחרונות, לבוא מדי פעם בתום לימוד סוגיה עיונית, ולהעבירה תחת שבט בקורתו של הגאון המופלא, רבי שלמה פישר, ראש ישיבת איתרי. בשנים הראשונות הייתי מגיע בפיק ברכיים, עוצר בדרך בכל פינה וחוזר שוב ושוב על המהלך, מכין דרכי מילוט לכל קושיה שתעלה מצדו...
ובסוף גם זה לא תמיד עזר לי...
התמדתו קיצונית, שיחו למדני, קצר, מהיר תגובה, חריף, לא גולש לשום נושא אחר. רק בשנים האחרונות הוא התחיל לשתף אותי בכמה מהגיגי לבו בתום המפגשים הללו, אולי בעקבות נושאים שעלו בפעילותנו ב’המקום’ בת”א. באחת הפעמים הוא אמר לי: זה לא סוד שלדרכו של הרב קוק היו מבקרים רבים, אבל יחד עם זאת, גדולי ישראל התייחסו
החזן מאיר דורפמן, מספר על הרב קוק מרצה ב'המקום' ת"ל אביב, מחבר 'פעמיים באהבה' וסדרת ה'מרבדים' meirdorfman@gmail.com
בני נוער שואלים
קנאה בין חברות
ולא פחות טובה ממך. איך?
תחשבי מה את יכולה לעשות טוב לאותה חברה? כדי שתרגיש כלפייך ענווה. ככל שתחמיאי לה ותפרגני לה יותר וככל שתפתחי מולה יותר, כך הרגשת הקנאה תהפך לאהבה
וחיבה גדולה (:
אם את רואה שזה לא עוזר, מציעה לך לשתף את המחנכת/מדריכה שלכן ולבקש את עזרתה. אולי חסרה לה הערכה עצמית, ולכן היא מפרשת את הדיבור הטוב שלך על עצמך כמשהו שהיא לא מסוגלת לעשות על עצמה. ולכן מנגנון הקנאה מתחיל לפעול, כי היא לא מצליחה אחרת. אם תחמיאי ותפרגני גם לה, היא תוכל להרגיש שהנה, את לא חושבת רק על עצמך ואז יהיה לה יותר קל לפרגן
ולהחמיא גם לך במקום לקנא (: מקווה שהתשובה תסייע בידייך ותפתור בינכן
את אי הנעימות.■
דוחק את מקומי.
אפשר גם להרגיש כלפיו ענוה וביטול: איזה אדם טוב הוא, מה אפשר ללמוד מאותו אדם וכמה אני קטנה לעומתו. ההרגשה הזו טובה, ואדרבה! אני רואה שהאדם הזה טוב, וזה
מדרבן אותי להיות טובה כמוהו.
מה ההבדל בין שתי ההרגשות? מתי אנחנו מרגישים קנאה במי שמעלינו ומתי אנחנו מרגישים ענוה?
לדעתי, זה תלוי באהבה ובפתיחות שהוא משדר לנו. אם אנחנו חשים שלא אכפת לו מאיתנו ושהוא אטום לנו, אנחנו מתחילים לקנא ולנסות להוריד ממנו. אם מי שמעלינו באמת אוהב אותנו ואכפת לו מאיתנו, אנחנו
מרגישים כלפיו ענוה ורצון לשאוף לטוב.
נקודה למחשבה: אני חושבת שאולי זו עצה גם לך. בואי ננסה לעורר בחברה שלך רצון ללמוד ממך, לגרום לחברה להרגיש אהובה
שאלה:
יש לי חברה טובה שבזמן האחרון אני מרגישה שהיא מקנאה בי ממש. (לא אומרת מגאווה, זה באמת מפריע לי). אני אומרת לה משהו שאני חושבת שטוב בי, והיא ישר מורידה אותי מזה, היא כל הזמן מנסה להנמיך אותי. מה עושים במצב הזה? היא חברה טובה שלי וזה לא משנה כמה דיברתי איתה על זה היא
לא קולטת.
תשובה:
אני מבינה משאלתך שהקשר בינכן חשוב לך, אבל איך שהוא מתנהל עכשיו, פחות מתאים לך, והוא גורם לך לתחושה לא נעימה.
כשאנחנו פוגשים אדם מאד מאד מיוחד, אפשר להרגיש כלפיו שתי הרגשות:
אפשר לקנא בו: איזה אדם מושלם הוא, ולנסות להוריד מערכו. זו הרגשה לא בריאה, היא עלולה לנבוע מתוך הרגשה שהאדם הזה
כדי להצטרף לקבוצה השקטה שלחו הודעה 050-7813049
בפרויקט משיב נפש בינישי”ם ומדרשיסטיות נותנים מענה אנונימי וחינמי בעזרת קבוצות ווטסאפ לכל שאלה שמעניינת את בני ובנות הנוער. מרגישים שיש לכם משהו לברר? אנחנו כאן בדיוק בשביל זה!
פרויקט משיב נפש
כ״ה טבת ה'תשפ״א | 29


































































































   27   28   29   30   31