Page 4 - גילוי דעת
P. 4
מנהיג של שליחות וענווה
ממתק לשבת | הרב גבי קדוש - רב מועצה אזורית בני שמעון
מה אפשר
לע"נ מו"ר הרב אלישע וישליצקי זצ"ל. נלב״ע כ"ה טבת תשע"ט
זו היתה תכונה עצמית שלו, להרגיש שאתה שליח, שאתה עבד, שאין לך מעצמך כלום.
הרב קוק ב'עין איה' [שבת נו ע"א] מסביר את הנהגתו של שמואל לכתת רגליו בכל ישראל כך: "המעלה העליונה של מנהיג האומה, הוא שיהיה מרגיש בעצמו שהוא כל כך נתון לטובת המונהגים על ידו, עד שהוא מרגיש את ערכם ומצבם ואת טוב הסדרים שהם צריכים להם, לא כפי אותה ההשקפה המצטיירת לו בנפשו, כי אם כאילו ירד למצבם בבירור, וכאילו הוא עומד עמם על מצב אחד ומקום
אחד".
הרב קוק מלמדנו שמנהיג אמתי הוא זה היודע לחוש את המונהגים ולהגיע אליהם לכל מקום. מטרת המנהיג היא לא לומר מה שהמונהג רוצה לשמוע, אלא מה שהוא צריך לשמוע, לא להפוך אותו למה שהמנהיג רוצה אלא למה שהוא צריך להיות בעצמו. 'לא כפי אותה השקפה המצטיירת לו בנפשו... כי אם כאילו ירד למצבם בבירור וכאילו הוא עומד עמם על מצב אחד
ומקום אחד'.
זה היה הרב אלישע. ידע להקשיב באמת, להקשיב לנימים הדקים ביותר של נפש הפרט, הקהילה, האומה ותהליכי הגאולה. הכין דף לימוד לשיעור של ארבעים מקורות, אבל כשהוא הגיע למקום וראה שזה לא שייך, גנז את הדף... יכול לנסוע שלוש שעות מבית שאן לגוש קטיף, והרגיש שכבר מאוחר ולא הסכים לדבר, 'אבל הרב כבר נסעת שלוש שעות...' 'לא, אני לא הסיפור,
אתם הסיפור'.
יתכן שיש הסבר לכך, אדם יכול להיות בעל שליחות גדולה ללא גבולות, מתוך ענווה גדולה - אם הוא מרגיש שמי ששלח אותו זה ריבונו של עולם, שאתה לא עושה את זה בשביל עצמך, בשביל המשכורת שלך, בשביל הכבוד שלך, בשביל הסיפוק שלך, אלא אתה בכלל לא בעסק, אתה עושה בשביל ריבונו
של עולם.
מה אפשר לקחת מהרב אלישע? לנסות לאמץ לעצמנו לחיות בתחושה כזו שכשאתה לומד תורה זו שליחות, כשאתה עובד זו שליחות, כשאתה עושה חסד זו שליחות, כשאתה מתפלל זו
שליחות, כשאתה חי – זו שליחות.■
לקחת מהרב אלישע? לנסות לאמץ לעצמנו לחיות בתחושה כזו שכשאתה לומד תורה זו שליחות, כשאתה עובד זו שליחות, כשאתה עושה חסד זו שליחות, כשאתה מתפלל זו שליחות,
כשאתה חי – זו שליחות
בעצם נכונותו של משה רבינו להשתתף בצער בניו של מקום ובסבל האומה שדרכה מתגלית השכינה – בנכונות זאת גילה משה רבינו את פתיחותו לרצון ה' – וכתוצאה טבעית זכה ליתר גילוי ולהופעה נוספת של השכינה אליו". [מתוך ספר 'ואוהביו כצאת
השמש בגבורתו' עמ' 40-42]
מציאות של הנהגה בישראל היא שליחות, מילוי המשימה, הסתכלות על המונהג, על צרכיו הפרטיים והכלליים, הסתכלות על מימוש חזונה של האומה, ייעדיה ולאן פניה מועדות. הסתכלות הפוכה, על המנהיג ועל צרכיו, נוגדת
את יסוד ההנהגה בישראל.
מדוע הקב"ה בוחן מנהיג לישראל ברעיית הצאן? כי דווקא ברעיית הצאן במדבר, ללא תקשורת וללא כבוד ותאוות, מתמלא רועה הצאן תחושת שליחות ומיקוד משימתו, מטפל הוא בצדדים הכי פרטיים של הצאן. ברעיית הצאן יש אמת פנימית גדולה ללא החצנה וללא גאווה, ענווה פשוטה
הנדרשת למנהיג בישראל.
אומר חייו של הרב אלישע וישליצקי זצ"ל היה מלא בשליחות, אחריות, במילוי משימות הדור והכול מתוך
ענווה פלאית ומיוחדת.
תהליך לידתו וקורות חייו של משה רבנו מתוארים בפרשתנו. התורה חוזרת פעמיים על המילה 'ויגדל': פעם אחת 'ויגדל הילד' ופעם שניה 'ויגדל משה'. בפעם הראשונה 'ויגדל הילד ותביאהו לבת פרעה...', ובפעם השניה 'ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסבלותם'. באר הרמב"ן על הפעם הראשונה: "גדל והיה לאיש" ובפעם השניה "גדל ויהי לאיש דעת". בשלב הראשון, הטבעי, שעדיין לא גדל בדעת, לא יצא אל אחיו לראות בסבלותם. ההזדהות וראיית הסבל נבעו ממקום פנימי עמוק של אחווה וכדברי הרמב"ן בהמשך: "וטעם ויצא אל אחיו כי הגידו לו אשר הוא יהודי והיה חפץ
לראותם בעבור שהם אחיו".
מבאר הרב אלישע וישליצקי זצ"ל: הצד הפנימי-טבעי של משה רבנו יצר את ההנעה ליציאה למפגש הממשי עם בני עמו: "'ויגדל משה' – לא רק כמפרש שלב בהתפתחותו האישית, אלא כמבטא את איכותו של האיש מבחינת שייכותו לציבור אחיו ואומתו.
זוהי אפוא התגדלותו האמיתית".
מחבר הרב אלישע את ההתגלות האלוקית למשה להתגדלות של משה: "התגלות אלוקית מופיעה אל האדם אם הוא פתוח כראוי לרצון האלוקי,
כ״ה טבת ה'תשפ״א
4|


































































































   2   3   4   5   6