Page 20 - גילוי דעת
P. 20
המאסתם את הציבור
במלחמות העסקנות,
הכסאולוגיה והאגו
איתי גרנק | מתמודד לראשות מפלגת הבית היהודי
הדמוקרטי של פריימריז פתוחים, התוצאה היא התרסקות בסקרים.
חברי מרכז יקרים, אם תעניקו לי את קולכם אני מבטיח לשים סוף לאופן שבו מפלגת הבית היהודי מתנהלת על ידי שליט אחד ומעגל קרוביו האישי: שקובעים עבור הציבור הדתי לאומי מי יהיו מועמדיו לכנסת, מה יהיה מיקומם ברשימה ומעמדם תלוי בעיקר בקרבה לראש הרשימה. יש לתת לציבור הבוחרים את האפשרות להתמודד לרשימות, להיות חלק מהרכבת המפלגה, להתפקד ולהשפיע אודות בחירת האנשים אשר ייצגו אותם
בארבע השנים הבאות. בנוסף, אפעל בכל הכוח לתקצוב קבוע של מוסדות הציונות הדתית כחלק מבסיס התקציב במקום הריטואל הקבוע של חיזור אחר הפתחים והתחננות לכספים קואליציוניים. אפעל לנתינת מקום של כבוד לתקצוב מוסדות הציונות הדתית כמפעל חינוכי חברתי שמדינת ישראל רואה בו ערך משמעותי וחשוב. צעד נוסף שאפעל לקידומו בבית היהודי יתייחס לשקיפות הפיננסית שבה תתנהל המפלגה. חברי מרכז המפלגה חייבים לדעת לטובת אלו ערכים ומטרות מיועדים הכספים והאם הדבר משרת את ערכיה ומטרותיה של המפלגה. לא עוד גירעונות עצומים מבלי לתת דין וחשבון על התנהלות כושלת ולא אחראית, ולא עוד סימני שאלה גדולים לאן ממוען הכסף. אפעל מתוך אמונה כי זכות הציבור לדעת.
חברי מרכז הבית היהודי, אני פונה אליכם בענווה ויראת כבוד: העניקו לי את המנדט ואני מבטיח לכם לפעול לאיחוד כלל הציונות הדתית תחת מפלגה ערכית אחת בעלת פריימריז פתוחים כדי שאתם ורק אתם תוכלו לשלוט על אופי וגוון הרשימה לכנסת. והחלטה זו תהיה בידיים שלכם. זה הזמן לדאוג לתיקון יסודי מבית כדי שנוכל לדאוג לציבור שלנו, וכתוצאה מכך נוכל
גם ממילא להשפיע על כלל ישראל.■
הציבור הדתי לאומי על כלל גווניו ודעותיו מעורה בחברה הישראלית. הוא התחנך במערכות חינוך מצוינות וחלקו גדול ממנו אף בעל מעמד סוציו אקונומי גבוה. מדובר בציבור דעתן שרובו חש סלידה ולעיתים אף תחושות זלזול כלפי נציגי
הציבור הדתי לאומי זוכה למקום של כבוד בחברה הישראלית ומצפה מנציגיו הפוליטיים לנהוג באותו מטבע. כציבור דעתן הוא דורש שמלחמות העסקנות והכסאולוגיה יוחלפו בשקיפות, ביכולת להתפקד, בהשפעה ובשליחי ציבור שעובדים
עבורו
הציונות הדתית סובלת כבר שנים ארוכות ממשבר הנהגה עמוק. כעדר ללא רועה אנו כה צמאים למושיע התורן. בדומה לתסמונת האישה המוכה שוב ושוב אותה ציפייה וכמיהה רוקעות שחקים, צונחות להן במהרה למציאות של פיכחון ואכזבה. וכך, מרוב שהיינו עסוקים כל העת בסוגיית ההנהגה ובשאלה מי משקף את הגוון המדויק שלנו בתמהיל הייחודי של הציונות הדתית, לא שמנו לב שבדרך איבדנו חלקים גדולים מהציבור
שלנו.
התקופות שבהן ציבורים שלמים במגזר הדתי לאומי היו שמים את האות ב' בקלפי כבהוראת קבע, כבר אינן עוד. רבים מבוגרי החמ"ד לא מרגישים מחויבות כלשהי לתמיכה במפלגה דתית לאומית. רבים שואלים האם הסיבה לכך נובעת מטשטוש הרעיונות וערכי הציונות הדתית שעליהם חונכנו? המציאות מוכיחה כי התשובה
היא חד משמעית – לא!
הרוב המכריע של בנות ובני הציונות הדתית שגדלו על אדני התורה והעבודה, מגדלים את ילדיהם על אותם ערכים בדיוק. אנחנו מעורים, מובילים ותורמים למדינה בכל אספקט אפשרי: בצבא ובשירות הביטחון, באקדמיה, בכלכלה ובמסחר, בהתנדבות בעמותות שונות כבר מגיל הנוער, בהתיישבות. אנו משפיעים באמצעות הגרעינים התורניים, בישיבות ההסדר, במכינות, במדרשות ובתנועות הנוער. אותם ערכים מלווים אותנו בחיינו הבגירים וכראשי משפחות, אז מהי, בכל זאת, הסיבה שלמעט תקופות רנסנס פוליטיות קצרות, אנו עדים לירידה עקבית בכוחנו הפוליטי?
הציונות הדתית סובלת כבר שנים ארוכות ממשבר הנהגה עמוק. כעדר ללא רועה אנו כה צמאים למושיע התורן. בדומה לתסמונת האישה המוכה שוב ושוב אותה ציפייה וכמיהה רוקעות שחקים, צונחות להן במהרה למציאות של פיכחון ואכזבה
הציבור שמייצגים אותו. הוא זוכה למקום של כבוד בתעשייה הישראלית, בצבא, בביטחון ובאקדמיה ומצפה מנציגיו הפוליטיים לייצג אותו בכבוד הראוי גם בכנסת. הוא מאס במלחמות העסקנות, הכסאולוגיה והאגו הבלתי נגמרים וממועמדים שמקדמים אינטרסים של מפלגות אחרות. במעשיהם, משאירים אותם פוליטיקאים את מפלגות הציונות הדתית עם כוח פוליטי דל.
כדי לכלול את מגוון הדעות והאנשים למפלגה ציונית דתית אחת יש צורך בקיום פריימריז פתוחים ורחבים עם עשרות אלפי בוחרים. כוחו הגדול של הבית היהודי ביחס למפלגות ומגזרים אחרים זה השטח; ברגע שמתנתקים מהשטח ולא סופרים אותו, ופעם אחר פעם מוותרים על ההליך
ב׳ שבט ה'תשפ״א
20 |