Page 8 - גילוי דעת
P. 8
איפה תנועת המזרחי?
בדרך לכותל מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל פרסומי ישראל וקרן אביה
דורות של צאצאים שבונים את ארצנו בחומר וברוח. הוא היה האחרון מארבעת האחים והאחיות, אנשי אמונה, חסידי סערט ויז’ניץ, שנפטרו זה מכבר: אריה ויצחק קוסטינר, חיה קורן ובלומה שילר ז’’ל, כולם היו יצוקים מאותו זהב טהור שממנו נחצב דור הנפילים. דור השואה והתקומה. דור שנעלם... כולם חסרים
לנו מאד.
בדרכי אני מתעכב שוב ליד מודעה קטנה בסגנון אחר. המודעה מזמינה לחוג בית את חברי הבית
היהודי, מפלגה שהוקמה על יסודות המפד’’ל ההיסטורית. חשים כבר את אווירת הבחירות. שבת היא מלזעוק....
בעוד חודש וחצי בערך נציין את יום פטירתו של מורי הרב צבי יהודה זצ’’ל. זכיתי לגור בביתו כשלוש שנים. אחד הנושאים המיוחדים שלמדתי באותן שנים מהרב הייתה התייחסותו הייחודית למדינת ישראל ולהנהגתה. הרב אירח בביתו שרים וראשי ממשלה ונתן להם עצות על פי משנתו שרואה במדינת ישראל את ראשית צמיחת גאולתנו. הרב ראה חשיבות להשתתף בבחירות הדמוקרטיות ולחזק רשימות ומנהיגים שמתחייבים ופועלים לקיים חברה מתוקנת הנשענת על יסודות התורה ושמירת קודשי ישראל. הרב הורה לתמוך במפלגה ששואפת להתקדמות בשמירת הצביון היהודי במרחב הציבורי בשבת בחג ובחול – ללא כפיה דתית על הפרט. הנהגה שנלחמת להנחלת המשפט העיברי כבסיס לחוקה ולפסיקה האזרחים
והפלילית.
בוקר אחד הרב שלף נייר פירמה ועט, שהיו מוחבאים תמיד מתחת למפה העבה, שכיסתה את שולחן העץ הגדול. שולחן כבד זה שימש את הרב ללימוד תורה יום ולילה. על שולחן זה לימד אותנו את השיעורים המרתקים שאין כמוהם בעולם. שולחן זה שימש גם לאירוח מנהיגי העולם, לקבלת קהל ולסעודת ארוחות בשבת. כאן גם עמל הרב שנים רבות על מלאכת עריכת כתבי הראי’’ה קוק. הרב פנה בלהט, לכתוב את האגרת האחרונה שכתב. האגרת הייתה בנושא
השבת האביבית שטופת קרני פז קראה לי לצאת למרחבי ירושלים ולנשום אויר הרים צלול ומשכר כיין. הסגר ההדוק הדיר רגלי מטיילים בירושלים. מעט מאד אנשים ברחובות. הלב נצבט. פה ושם יהודי עטוף בטלית, אוחז כיסא פלסטיק צחור תחת שכמו וצועד בזריזות לתפוס מקום עם ריחוק חברתי במניין הרחוב. שער יפו מוגף. שער שכם גם הוא נחסם למבקרים. כמה עצוב לראות את שערי
ירושלים שעצרו מלהכניס אורחים.
ברחבת הכותל מעט מתפללים, רובם תושבי העיר העתיקה ועיר דוד. מעט אורחים משכונות מוסררה ומאה שערים הסמוכות. מניינים קבועים התבטלו. הקרן למורשת הכותל מנצלת את תקופת הסגר לחידוש ושיפוץ המחיצות בקפסולות, כדי לעשות אותן נאות יותר ושקופות
יותר.
בדרכי, התמהמהתי ליד בית האבלים ברוך וברוריה לוין הי’’ו ברחוב קריית משה. על הגדר הודבקה מודעה קטנה וצנועה שמודיעה על הסתלקותו בשיבה טובה של הרב אריה קוסטינר זצ’’ל. אביהם של יבדל’’א: הרב צבי קוסטינר ראש ישיבת ‘מדברה כעדן’ במצפה רמון, ושלומי קוסטינר מחלוצי המתיישבים בגוש קטיף, שגרים כעט בבני נצרים, בחלוצה, וברוריה לוין אחותם, אשת
החסד, שתחי’.
אריה קוסטינר היה בשבילי דמות מופת באהבת הארץ, באהבתו ובשקידתו על לימוד התורה, במסירותו על הפצת התורה, בדרכו המופלאה שכולה ענווה טבעית וצניעות. בעבודת המידות. בישרות ללא סייג. לעולם לא ביקש לעצמו דבר. תמיד העניק לזולת: לימד אחרים והכניס אורחים. גם שהיה מאד חולה לא התלונן ולא נאנח. הוא ואחיו, הדוד של רעייתי, יצחק קוסטינר ז’’ל, מחיפה, לעולם לא דברו ולא הקשיבו ללשון הרע. הם היו ניצולי שואה מבוקובינה, סוצ’בה ברומניה שהוגלו עם משפחותיהם לטרנססציה והגיעו לארץ כנערים צעירים שעסקו מילדות בבניין הארץ. מעולם לא התלוננו ולא קיטרו. היה זה מחזה משובב נפש לראות כיצד במשך שנים רבות למדו יום יום בטלפון בחברותא, גם כששמיעתם כבדה מאד.
הרב אריה ניהל במשך עשרות שנים את התיכון בישיבת ‘נתיב מאיר’. היה מסור לתלמידיו יום ולייל. כפליט שואה הקים משפחה לתפארת וזכה לראות שלושה
אריה קוסטינר היה בשבילי דמות מופת באהבת הארץ, באהבתו
חשיבות התמיכה במפד’’ל, המפלגה הדתית לאומית, שצמחה מתוך תנועת המזרחי המפוארת.
הרב הסביר לנו שתנועת המזרחי נוסדה לפני כ120 שנה על ידי הרב יצחק יעקב ריינס זצ’’ל, בהשתתפות רבנים חשובים כמו הרב יהודה לייב מימון, הרב נורוק, הרב פנקס ועוד. כולם הלכו בדרכו של הרב קוק ובדרכם של הרבנים שחלקם ממייסדי תנועת ‘חיבת ציון’ כמו הרב שמואל מוהליבר הרב צבי הירש קלישר, הרב אליהו גוטמכר ועוד. כולם ראו בציונות של דורנו התגשמות חזון
הנביאים.
תנועת המזרחי, כך כתב, קמה כתנועה דתית שפועלת תחת הנהגה תורנית כתיקון הכרחי וכתשובת המשקל להחלטת הקונגרס הציוני לעסוק בחינוך
ציוני חילוני.
היה חשוב לרב להנחיל לנו את החשיבה שמפלגה הדתית הלאומית צריכה להמשיך את דרך ‘המזרחי’, שיונקת מחוכמתם של גדולי הרבנים הציוניים של הדור הקודם, רבנים שלחמו להקמת מדינה יהודית בדרך התורה. מדינה שחותרת כל העת להתעלות ולהשתכלל בכל הרבדים החברתיים, החינוכיים, המדיניים, הכלכליים והתרבותיים מתוך שאיפה להתנהל באחדות לאורה של
תורה.
זו גם הייתה דרכו של הרב אריה קוסטינר זצ’’ל שנפטר השבוע.
שבת של אחדות ובריאות.■
ובשקידתו על לימוד התורה, במסירותו על הפצת התורה, בדרכו המופלאה שכולה ענווה טבעית וצניעות. בעבודת המידות
ב׳ שבט ה'תשפ״א
8|