Page 26 - גילוי דעת
P. 26
מן המיצר
ענת גופשטיין | מיומנה של מטפלת
כנפגעת אלימות היא ידעה לצטט את כל סימני המצוקה לאלימות פיזית, נפשית ומילולית. אחרי שראתה את הסרט על שירה איסקוב. היא היתה המומה, זה טלטל אותה והיא החליטה לעזוב מהר ובשקט. שלא יאונה לה ולילדיה כל רע. השבוע שירה איסקוב נתנה לי את ההשראה והיא החליטה
שהיא לא נשארת בקשר הפוגעני הזה.
תוך ימים ספורים בחיפזון היא קמה והלכה. היא עברה דירה למקום אחר, ונשמעה כל כך מרוצה וחזקה. “אני רוצה להתחיל מחדש” היא אמרה. “לא רוצה שיראו אותי בתור אחת שיצאה עם ערבים. רוצה לשמור על השם שלי
ושל הילדים שלי”.
אנחנו נשתדל לעזור לה, לעטוף אותה ולתמוך בה שתתרומם ותשתקם ותדע להתמודד עם האתגרים הצפויים לה. שתשמר את מה שהצליחה ותבנה את חייה מחדש. אין זמן יותר מתאים לצאת ממצרים, מהמיצרים שבלב. לצאת מן המיצר למרחב מהמקום הקשה למקום
משוחרר ובטוח.■
הנשמה ולחבר אותה לעצמה ולאמהות שלה. התעניינתי בה ובילדים שלה כדי לראות את תפיסת התפקיד ההורי שלה. התרשמתי שהיא אמא אוהבת ומסורה שנקלעה למצוקה. היא שיתפה אותי בחייה ואני ניסיתי להבין אותה ולראות את העולם מהחלון שלה, כיצד התגלגלה למקום הזה. ניסיתי לעזור לה לעזור לעצמה. לשאול אותה שאלות שתשאל את עצמה שתתכנס ותגיע לתובנות, ולחשוב על השינוי קונקרטי בחייה, להעז לחלום על היום שאחרי, לשקול אפשרויות של נקיטת צעדים בדרך
לחירות.
השתדלנו לשמור על קשר רציף למרות המגבלות של התקופה. לפני חודש היא כבר היתה במקום אחר. רצתה לעשות שינוי, לעבור דירה. היא התחילה לבדוק אפשרויות ולחשוב על היום שאחרי. ניכר שעברה תהליך, היתה לה כבר מוטיבציה לשינוי. היא דיברה על חזרה בתשובה, כמה היתה רוצה לחזור לה’, לעשות תשובה ולשמור שבת. היא הבינה שהיא חייבת להתרחק מאזור מגוריה, למענה ולמען ילדיה.
היה זה יומיים לפני ראש השנה, קיבלנו הודעה בחמ”ל של להב”ה:
“ראיתי פה מישהי שהולכת עם ערבי, דיברתי איתה. היא אם חד-הורית, יש לה ילדים גדולים, מתקיימת מקצבת הכנסה, אין לה מה לאכול. המצב הכלכלי שלה קשה והערבים מנצלים אותה. תעזרו לה,
בבקשה, זו הצלת נפשות”.
עוד באותו יום דיברנו ונפגשנו.
ישבנו יחד, ראיתי את הילדים שלה וכאב לי, הם גדולים. הם כבר מבינים את המצב של אמא שלהם. היא סיפרה שהרבה אנשים מנסים לעזור ולשכנע. היא יודעת שיום אחד היא תקום ותעזוב אבל בינתיים קשה לה לעשות שינוי מידי. כשהכול חשוך קשה לראות את האור בקצה המנהרה. היא רק רצתה שלא ישפטו אותה, שיקשיבו לה ויעזרו לה כלכלית. היא לא היתה בשלה לשינוי ניכר בחייה. הבנתי שלא שייך לנסות לשכנע, רק להתחבר. הבנתי ששכנוע
יוביל להתבצרות והתנגדות בעמדתה.
צריך להקשיב, להכיל, להכיר, לבדוק ולהבין מה חשוב לה. להתחבר לתוך
בפרשת בוא מוזכרת מכת החושך
ד"ר חנה קטן | רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת
דווקא מתבטא בצורה איסכמית – הפרעה באספקת הדם למח. כתוצאה מכך, נפגע אזור מסוים במוח והפעילות שלו נפסקת או נחלשת. האנשים שנמצאים סביב האדם שנפגע, עשויים לשים לב שמראה פניו משתנה בגלל הפגיעה בשרירי
הפנים, עוד לפני שהוא יתעורר לכך.
לפני כמה חדשים, היתה לי שיחה עם אחד ממקורבי הרב בקשי דורון זצ"ל. הוא סיפר לי סיפור מדהים, שלא זכרתי. מתברר שבאחד מהכינוסים של מכון פועה, הוזמן הרב לנאום, ותוך כדי דיבור, הבחנתי בעיוות בזווית פיו. לדברי בנו, נזדעקתי אז, ובקשתי שיזמינו אמבולנס. אמנם הסתכלו עלי קצת מוזר, אבל כך עשו. ואכן, התברר שהרב עבר מול עינינו אירוע מוחי, וניצל בעזרתו יתברך, ובזכות האבחון המוקדם וההגעה המהירה
לשערי צדק הסמוכה. רופא כל בשר ומפליא לעשות.■
יש מפרשים שדוחים את ההסבר על הקרום שהיה בגודל של מטבע. הם מבינים שהיה משהו הרבה יותר משמעותי במכה הזאת. המצרים קפאו במקום. החושך אינו סיבה לחוסר לזוז. גם עיוורים יודעים לתפקד, וגם אנחנו בחושך יודעים תוך כדי מישוש להסתדר פחות או יותר. אם כן, מהו פירושו של 'לא קמו איש מתחתיו'? צריך לומר שמדובר היה בפגיעה קשה, זמנית, במצרים, שהפכו לעיוורים ומשותקים למשך שלושה ימים.
התופעה הזאת מזכירה אירוע מוחי.
נראה שהיתה פגיעה מוחית זמנית במרכז הראיה שבמוח וגם במרכז שאחראי לתנועת הגפיים, וכך 'לא ראו איש את אחיו' גם 'לא קמו איש מתחתיו' במשך שלושת הימים. אירוע מוחי הוא פגיעה מוחית, קבועה או זמנית, שבה מתרחש שטף דם פנימי בעקבות בקיעה של אחד מכלי הדם הקטנים במוח. לעיתים הוא
ריבונו של עולם, מכה בידו החזקה את מצרים ביד חזקה. הוא הפיל שמיכה שחורה על פני הארץ. לא היתה זריחה של שמש מחייכת וגם לא שקיעה מלנכולית. ואמנם השמש לא זרחה, אבל היה עוד משהו – מצב של קפיאה, כפי שאומר הפסוק: “לא ראו איש את
אחיו – ולא קמו איש מתחתיו”.
חז”ל אומרים שהחושך של מכת החושך היה בעובי של מטבע. הם מתכוונים להסביר את הפסוק ‘וימש חושך’. לא מדובר רק על היעדר אור אלא גם על הפיכת החושך במכת החושך המצרית למשהו מוצק, מוחשי. אחרים ממשיכים את הנקודה הזו וטוענים שיתכן שהכוונה היא שלכל מצרי גדלה שכבה של עור, קרום מסוים, על העין, ולקרום הזה היה עובי של מטבע, ובגלל הקרום הזה המצרים לא ראו, למרות שסביבם היה אור. תיאור זה מתאים למחלת הקטרקט.
ריבונו של עולם, מכה בידו החזקה את מצרים ביד חזקה. הוא הפיל שמיכה
שחורה על פני הארץ. לא היתה זריחה של שמש
מחייכת וגם לא שקיעה מלנכולית
ט׳ שבט ה'תשפ״א
26 |
אחרי שראתה את הסרט על שירה
איסקוב. היא היתה המומה, זה טלטל אותה והיא החליטה לעזוב מהר ובשקט. שלא יאונה לה
ולילדיה כל רע


































































































   24   25   26   27   28