Page 30 - גילוי דעת
P. 30
דמות החמ"ד תש"פ סיפורים מחייו של
הרב יצחק נסים זצ"ל הראשון לציון והרב הראשי לישראל | ענת ברדוגו-נסים |
עם אחד – לב אחד
בכסלו תשי"ט פרסם הרב נסים כרוז הפונה לחברות השיווק הגדולות נגד התופעה הפסולה של השחתת מזון: "נוסף על האיסור המוחלט של בל תשחית יש בכוונה זו של שמירה על יוקר השערים משום מעשה בלתי חברתי הנוגד את הדין והמוסר, ויש למגרו בכדי לאפשר למחוסרי אמצעים להשיג מזון במחירים השווים לכל נפש".
עוד דוגמה, שגם היא לדאבון הלב רלוונטית מאוד לימינו, היא פנייה לציבור של הרב נסים בשנת תשכ"ד בעניין ריבוי תאונות הדרכים: "דורנו זה שכל במוראות השואה ובמלחמות מיליוני נפשות, ואין כמוהו המצווה לנהוג זהירות ולשמור על נפש כל יחיד ויחיד... נקבל על עצמנו מכאן ולהבא להקפיד ולהישמר מכל משמר, איש על חיי עצמו ועל חיי זולתו, על ידי נהיגה מחושבת
ובישוב הדעת".
ואין מתאים יותר לימינו אנו מלסיים בדברים שפרסם הרב נסים בשנת תשכ"ב: "לדאבוננו הרב בזמן האחרון עדים אנו להחרפת יחסים, לגילויים שאין בהם משום אהבת אחים ולגילויים של נקימה ונטירה... ועל כן על כל יחיד בישראל ועל כל ארגון להעמיק חשוב בצוויי התורה לאהבת אמת של אחים, לאחדות, לעזרה לזולת, ולתיקון
."היחסים שבין אדם לחברו
ועוד אמר הרב נסים: "שאיפתנו צריכה להיות, הקמת עם אחד בארץ שאורחות חייו מושתתים על יסודות מסורת ישראל והקניינים הרוחניים של האומה. לשם כך צריך... להעמיק בקרב העולים וגם בין הוותיקים את ההכרה כי אחדות העם ומיזוג השבטים הם צו השעה והם לא ייתכנו אלא אם נוותר איש לרעהו על דעות מוקדמות ונשליך מעלינו את יצרי ההתנצחות, אחרת
תהיינה התוצאות גרועות".
מתוך נקודת מוצא כלל-ישראלית ושאיפה לקדם חברה מתוקנת התבטא הרב נסים לא אחת בסוגיות של קיימות, רווחה וכלכלה. כך למשל פנה הרב נסים בחודש אב תשי"ח "לרבנים, סופרים ואישי הרוח הנאמנים לדבר ה'" לפתוח בהסברה לקירוב לבבות לקראת ימי הרחמים והסליחות ובכלל זה לדבר אל לב העם על תופעת נטילת הלוואות שלא לצורך של ממש ומנגד נגד הריבית המוגזמת
הנוהגת במחוזותינו.
באלול תש"ך שב הרב נסים לנושא, ובהודעה שפרסם כתב: "התופעה של האמרת שער הריבית עומדת בסתירה משוועת לצדק החברתי, ואף הלהיטות אחר בזבוזים לצרכים מיותרים – לרבות חתונות וברי-מצווה – יש לעשות כדי לשרשה מהציבור". זאת לצד קריאה של הרב הראשי לציבור לפתוח את ליבו ולתרום במבצע 'הקש
בדלת' של האגודה למלחמה בסרטן.
בתשעה באב זה הרגשנו ביתר שאת את אבלו של העם בגין שנאת החינם שבינינו. הרב יצחק נסים, בהליכותיו כאדם פרטי ובמעמדו כמנהיג הרוחני של העם היהודי בארץ ובתפוצות, ראה ייעוד בחיבור ובהשכנת שלום בין אדם לאדם ובין תנועות וקבוצות בעם ובכינון חברה כלל-
ישראלית מתוקנת.
בנאום ההכתרה שלו ציטט הרב נסים מנאום ההכתרה של קודמו בתפקיד הרב עוזיאל זצ"ל, שקבע כי תפקידו של הראשון לציון הוא "לאחד ולא להפריד, לקרב ולא להרחיק". ועוד אמר הרב נסים בנאומו: "התפקיד הראשון הוא אפוא להפוך את שבטי ישראל לעם אחד, למזגם ולחברם... ההרכבה מועילה לגידול הפרי והשבחתו. אין הכוונה להתבוללות רוחנית, אלא לקלוט את
הטוב והיפה שבכל שבט ושבט".
בריאיון איתו שפורסם במעריב בשנת תשכ"ד אמר הרב נסים: "היחסים בין אדם לחברו ובין היחיד לכלל השתבשו, האהבה והאחווה היהודית התעמעמו, והשנאה והפיצול התרבו". את תשובתו סיים בתפילה כי "תשרור אהבה, שלום ורעות בין כל חלקי העם... ללא מחיצות עדתיות וללא הבדלי לשון ומנהג". במקום אחר כתב: "אינני מאמין בעליונותו של אדם על חברו... מנהיגי העם, אנשי הרוח והרשות הממלכתית, מחויבים
לתת את דעתם על קיצורו של תהליך המיזוג".
חגורות בטיחות
אבי קנטרוביץ | מנכ"ל תנועה כהלכה
מגביהים לקטנים, שהם גבוהים יותר ומצוידים במגן הנסגר לפני גופו של הילד, ומושבים מגביהים לגדולים
יותר).
4. חגורת הבטיחות הרגילה חגורות אלה מותקנות הן במושבים הקדמיים והן במושבים האחוריים ומתאימים לילדים מעל גיל 8 שמידת גופם מאפשרת להם להיחגר כמו מבוגרים, כלומר רצועת החגורה עוברת מן הכתף דרך החזה אל המותן, מבלי להתחכך בצוואר. לתשומת לב המושב האחורי בטוח יותר לילדים (וגם.... למבוגרים) אישה הרה תחגור את חגורת הבטיחות נמוך ככל האפשר , מתחת לבטן.
צולבות. על פי החוק גב התינוק יהיה מופנה לכיוון הנסיעה, כך שבמקרה הצורך יזכה לתמיכה לאורך כל גופו.
2. מושבי בטיחות לפעוטות מגיל שנה לערך, זהו מושב הנראה ככורסה ובו נמצא הפעוט בתנוחת ישיבה רגילה. גם מושב זה מהודק בחוזקה אל גוף הרכב על-ידי חגורת הבטיחות הרגילה והפעוט מרוסן אל
המושב בחגורות צולבות. 3. מושבים מגביהים (בוסטר)
מיועדים לילדים מגיל 3 לפחות (בהתאם למידות הגוף), ומאפשרים להם לשבת ולנצל את חגורת הבטיחות הרגילה המותקנת ברכב. (ישנם מושבים
בשבוע שעבר עסקנו בחשיבותם של חגורות הבטיחות ועל החובה להיות מרוסנים גם הנהג וגם כל הנוסעים
ברכב.
נתייחס עתה לילדים הנוסעים ברכב. על פי החוק ילד עד גיל 3 לפחות חייב לשבת במושב בטיחות. ועד גיל 8 לפחות במושב בטיחות או מושב מגביה(בוסטר). מושבי בטיחות מתחלקים לארבע קבוצות לפי מידת
הילד:
1. מושבי (עריסות) בטיחות לתינוקות
עד 9 חדשים או שנה, בהם יושב התינוק בתנוחה של כמעט שכיבה. מושב הבטיחות מהודק בחוזקה אל גוף הרכב על-ידי חגורת הבטיחות הרגילה והתינוק מרוסן אל המושב בחגורות
סדנאות סימולציה לנהיגה חכמה של תנועה כהלכה בשיתוף: קרן אביה. לפרטים ולהרשמה: אבי קנטרוביץ 054-4836343, 09-7745758
קרן אביה
לע"נ אביה יהושע ז"ל גולדברג
י״ז אב ה'תש"פ
30 |


































































































   28   29   30   31   32