Page 4 - גילוי דעת
P. 4
הזכות לבחור
ממתק לשבת | הרב גבי קדוש - רב מועצה אזורית בני שמעון
החופשית של פרעה? פרשו המפרשים שלעיתים רחוקות חלק מהעונש על בחירותינו הרעות הוא הקשחת הלב מלעשות שינוי חיובי, אך לעולם
הבחירה תשאר בידיו של האדם.
הבחירה החופשית היא יסוד אמוני שניחן בו האדם, לדעת להבחין בין טוב לרע, אך ישנם מצבים מקולקלים שכבר האדם מתבלבל, לטוב אומר רע ולרע טוב. במצב זה הבחירה הופכת לקשה יותר ומורכבת יותר. לעשות את בחירות הנכונות בחיינו זו עבודה קשה, לא תמיד הליכה אחר הלב מספיקה, הרבה פעמים צריך עמל ועיון שכלי, התבוננות והתייעצות עם תלמידי חכמים ואנשי מקצוע יראי שמיים בכדי שנקבל את הכוחות להם אנו נזקקים לעשות שינוי נצרך ולבחור בחירות המתאימות
לשליחותנו ומשימתנו בעולם.■
תדירות בין שני הקטבים הללו של עמידה על דעותיך/אמונותיך/ערכיך וכדומה לבין ויתור/פשרות/גמישות עם בן או בת הזוג שגם לו או לה יש אמונות,
דעות וערכים שאינם פחותים משלי.
הקב”ה בתשובתו למשה על השאלה “מי אנכי”, מבין את מצוקת משה ולפני שעונה לו באותו מטבע הלשון של אנכי, הקב”ה מוסיף עוד שלוש מילים קריטיות לתפקודו של משה כמנהיג : “ויאמר כי
אהיה עמך... כי אנכי שלחתיך”. האדם הוא יצור חברותי. האדם הנורמטיבי חייב את הפידבק מהחברה סביבו. מי מאיתנו אינו מתעניין ואינו
מתחשב ב”דעה של הציבור”? הקב”ה מצהיר ומבטיח למשה “אל דאגה, אני אהיה עמך. האנכי שלך לא
יהיה לבד, הוא יהיה עם האנכי שלי”. גם בזוגיות צריכים שני בני הזוג לקבל על עצמם להיות קודם כל עם האחר ורק אח”כ להביע את עמדתם – את האנכי שלהם. אם באים לזוגיות מתוך אהבה ורצון להיות קודם כל האחד עם השני, אין ספק שהאנכי של כל אחד מהם יקבל
מקום נרחב ובריא לדעה ולמעשה. ■meezoog1@gmail.com
במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומות העולם ורוב גולמי בני ישראל שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם או חכם או סכל או רחמן או אכזרי או כילי [קמצן] או שוע [פזרן] וכן שאר כל הדעות ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו
ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה'.
נימוקו של הרמב"ם הוא כי בלי בחירה חופשית לא ניתן להעניש או לתת שכר על מעשיו של האדם.
בפרשתנו מצטווה משה רבנו שוב לשמש כשליח למשימה של שחרור בני ישראל מגלות מצרים אך הפעם מגלה לו הקב"ה שפרעה לא ישחרר אותם בגלל שה' יכביד את לבו. לאן נעלמה הבחירה
לא, ממש לא, איני מתכוון לעסוק בזכות לבחור לכנסת, הכוונה היא לעסוק בבחירה החופשית שניתנה לאדם לעשות טוב או לעשות רע. האם באמת 'הבחירה החופשית' מוחלטת? האם לאדם יש את הזכות לבחור או שהוא
נאלץ לעשות דברים שלא בחר בהם?
דעתם של חכמינו מוחלטת: יש לאדם בחירה חופשית בכל מעשיו. אמנם הוא אינו בוחר לאיזה הורים להוולד, מה יהיה גובהו וצבע שערו... אך לגבי מעשיו,
בהחלט יש לו בחירה חופשית.
הרמב"ם כתב זאת בצורה מפורשת [הל' תשובה ה, א]:
'רשות לכל אדם נתונה אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק הרשות בידו ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו... אל יעבור
אנכי
כץ ולעניין! | שילה כץ | מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון, יועץ זוגיות ונישואין
המנהיג הנפגש עם מלכים והמבקש או דורש מהם להיענות לבקשותיי ובקשותיך? הקב”ה עונה באותו מטבע לשון: “... וזה לך האות כי אנכי שלחתיך...” אני קבעתי כי אתה ראוי להנהיג. ידועה ומפורסמת אמרתו של רבי שמחה בונים מפשיסחא לתלמידיו בדבר הצורך שיהיה לאדם שני פתקים בשני כיסיו: בכיס האחד את הפתק: “בשבילי נברא העולם” ובכיס השני את הפתק: “ואנכי עפר ואפר”. האדם נדרש כל הזמן להתנייד בין שני הקטבים הללו, מצד אחד לא לזלזל בעצמו אלא אדרבה לראות בעצמו נזר הבריאה ולהתנהג בהתאם. ומן הצד השני לא להתגאות אלא להרגיש את אפסותו כאדם. לא פלא שהמילה ‘אנכי’ באה דווקא בפתק של אפסות האדם “ואנכי עפר אפר”. נטיית האדם היא להגדיל עצמו, להאדיר את שמו ואת מעשיו ולהעצים את האנוכי (מלשון אנוכיות) שבו. ולכן דווקא בשל הנטייה הנ”ל הפסוק משתמש במילה ‘אנכי’ כדי לשים את האדם בפרופורציות הנכונות. גם בזוגיות שני בני הזוג נדרשים להתנייד
משה רבינו נבחר למנהיג עם ישראל בשל תכונות אישיות ומנהיגותיות רבות.
אחת מהן כתובה פעמים מספר בפסוקים עוקבים: "ַוּיֹא ֶמר ָאנֹ ִכי ֱאֹל ֵהי ָא ִביָך ֱאֹל ֵהי ַא ְב ָר ָהם ֱאֹל ֵהי ִי ְצ ָחק ֵואֹל ֵהי ַי ֲע ֹקב ַוַּי ְס ֵּתר מֹׁ ֶשה ָּפ ָניו ִּכי ָי ֵרא ֵמ ַה ִּביט ֶאל ָה ֱאֹל ִהים... ַו ּיֹא ֶמר ֹמׁ ֶשה ֶאל ָה ֱאֹל ִהים ִמי ָאנֹ ִכי ִּכי ֵאֵלְך ֶאל ַּפְר ֹעהְוִכיאֹוִציא ֶאת ְּבֵניִיְׂשָרֵאל ִמ ִּמ ְצ ָרִים. וֹּיא ֶמר ִּכי ֶא ְהֶיה ִע ָּמְך ְוֶזה ְּלָך ָהאֹות ִּכי ָא ֹנ ִכי ׁ ְש ַל ְח ִּתיָך ְּבהֹו ִצי ֲאָך ֶאת ָה ָעם ִמ ִּמ ְצ ַרִים ַּת ַע ְבדּון ֶאת ָה ֱאֹל ִהים ַעל ָה ָהר ַה ֶּזה. ַו ּיֹא ֶמר ֹמׁ ֶשה ֶאל ָה ֱאֹל ִהים ִה ֵּנה ָאנִֹכי ָבא ֶאל ְּבֵני ִיְׂשָרֵאל ְוָאַמְרִּתי ָלֶהם ֱאֹלֵהי ֲאבֹוֵתיֶכםְׁשָלַחִני ֲאֵליֶכםְוָאְמרּו ִלי ַמה ׁ ְּשמֹו ָמה אֹ ַמר ֲא ֵל ֶהם". (שמות פרק ו פס’ ו, יא-יג’) משה רבינו עונה לקב”ה בשאלה האלמותית אשר כל אדם חייב לשאול את עצמו מידי יום “מי אנכי?” חשוב להדגיש: אנכי ולא אנוכי. אנכי מסמל בעברית את האני בכל מהותי. משה שואל את הקב”ה “מי אנכי כי אלך אל פרעה וכי אוציא את בני ישראל ממצרים?” ובמילים שלי, מי אני שאתה הקב”ה חשבת עליי שאני ראוי להיות
ידועה ומפורסמת אמרתו של רבי שמחה בונים מפשיסחא לתלמידיו בדבר הצורך שיהיה לאדם שני פתקים בשני כיסיו: בכיס האחד את הפתק: “בשבילי נברא העולם” ובכיס השני את הפתק: “ואנכי עפר ואפר”
ט׳ שבט ה'תשפ״א
4|
דעתם של חכמינו
מוחלטת: יש לאדם בחירה חופשית בכל מעשיו. אמנם הוא אינו בוחר לאיזה הורים להוולד, מה יהיה גובהו וצבע שערו... אך לגבי מעשיו, בהחלט יש לו בחירה חופשית