Page 29 - גילוי דעת
P. 29
סיפורים מחייו של
הרב אברהם יצחק הכהן
דמותהחמ"דתשפ״א קוק, הרב הראשי האשכנזי
הראשון בארץ ישראל
תמהו על מה הוא מדבר, כשברחוב אנשים התביישו בכל מה שיכול להעיד על כך שבני תורה הם. הוא דיבר על חזון כמו על הווה, הוא
חי את החזון הזה לגמרי, כמציאות ברורה.
פתחנו בשנים האחרונות קורסים של גמרא למתחילים ב”המקום” בלב תל אביב. אנשים נרשמו לסדרות של 12 מפגשים, בתשלום גבוה מראש, שיוצר התחייבות. הרוב המוחלט אינו של אנשים בעלי רקע דתי, לא בוגרי בתי ספר דתיים או מגמות תלמוד. במפגש ראשון של אחד הקורסים פתחתי בסבב של שתי שאלות: א. ביקשתי שכל אחד יגיד במשפט אחד מה מביא אותו באמצע חייו העסוקים לצאת מהבית בשעת ערב, למצוא חניה, לפעמים למצוא בייביסיטר לילד, או (להבדיל) לכלב, ועוד להתחייב לסידור כזה פעם בשבוע במשך 3 חודשים לפחות. [בדרך כלל זה ממשיך לעוד סדרה וכו’]. ב. ביקשתי שכל אחד יגיד מה ההבדל בין
“תלמוד” ל”גמרא”. סביב השולחן
מה ההבדל בין ‘תלמוד’ ל’גמרא’?
ישבו כעשרים איש, שהשיבו על השאלה הראשונה בתשובות מרתקות, אין כאן המקום לפרטן. אבל על השאלה השניה אף לא אחד מהם ידע לענות. הם ניסו את כוחם בהשערות למיניהן, ואף אחד לא ידע שאין כל הבדל, אלא שזה בעברית וזה בארמית. כלומר, קרן התורה עלה כל כך עד שבא היום שבו התאווה ללמוד תורה, לדעת מה יש בה, מביא את כולם להסב לסדרת שיעורי ‘גמרא’ לפני שיודעים אפילו את פירוש המילה הזאת. “לכתך אחרי
במדבר..”.
זו רק תמונה אחת קטנה במקום אחד בעיר אחת, כשכולנו יודעים שזה המצב ההולך ומתהווה בכל מקום – “ילכו ללמוד תורה כולם...”. ואם חל רפיון מה בבית המדרש פנימה, יבואו כוחות חדשים מבחוץ, יעירו ויעוררו מחדש את האהבה גם בלב כולנו. מי יגלה עפר מעיניך, בעל האורות, ומעיני תלמידיך, לראות את החזון הנפלא הזה הולך
ומתגשם?■
הרב נריה, תלמידו של הרב קוק, כתב בשיר: “יבוא היום יכיר העם כי התורה היא חיינו. ילכו ללמוד תורה כולם והיא שתאיר את דרכנו...”. הוא עצמו סיפר שבשירים הללו הוא לא תיאר מציאות, כי המציאות היתה אז הרבה יותר עגומה, אלא הוא תיאר חלום רחוק, שאיפה. זה היה תרגום חזונו של הרב קוק. בכתביו המרובים הוא מדבר על כך שעזיבת מקורות היהדות היא לקראת חידוש וחזרה גדולה, ושהיא נובעת מדרישות גבוהות יותר של הדור הזה וכו’. במציאות, בדור הקמת המדינה העזיבה של התורה היתה כה גדולה ומקיפה, עד שהדברים יכולים היו להשמע אז
כהזויים, כחזון תלוש מהמציאות לחלוטין.
שניים מרבותי, הגרז”ן גולדברג זצ”ל ויבחל”א הרב שלום לנדסברג, סיפרו על הרגשה זהה שחוו אצל תלמידו הגדול של הרב קוק – הרב חרל”פ. הוא היה מסביר בדרשותיו מדוע כה רבים היום שבים אל התורה, מדוע תנועת התשובה הזאת כה גדולה ומשמעותית. הם
החזן מאיר דורפמן, מספר על הרב קוק מרצה ב'המקום' ת"ל אביב, מחבר 'פעמיים באהבה' וסדרת ה'מרבדים' meirdorfman@gmail.com
בני נוער שואלים
עצות להתמדה בלימוד יומי
שבת היום לה’: לפעמים בימי החול יותר קשה לנו לעצור את מרוץ החיים וללמוד תורה. אולי כדאי בשגרה להציב יעדים הגיוניים וקטנים יותר בלימוד, ולהשקיע בלימוד מעמיק ואינטנסיבי יותר בשבת.
יעדים לטווח רחוק: אפשר להחליט שעד תאריך X, את מסיימת כך וכך בספר שאותו את לומדת ולחלק את הלימוד לפי ימים. אם פספסת יום אחד (לא נורא, קורה לכולנו לפעמים), תשלימי ביום שלמחרת, כדי להצליח
לעמוד ביעד. זה יכול לעזור להתמיד.
מאחלת לך שתזכי להתמיד בדברים חיוביים שכאלו ולבנות קומה תורנית ורוחנית. בהצלחה בהכול, ואשרייך. מקווה שעזרתי, תמיד מוזמנת
לחזור ולשאול. רעות מור.■
לא מוצאת חברה, או מעוניינת בדמות בוגרת יותר – יש לנו פרויקט חברותות. הרשמה למי שלא הספיק בפעמים הקודמות, בקרוב ממש.
כדאי לעקוב!
פרגון עצמי: להחליף את התסכול, בפרגון! (תסכול זה היצר הרע שגורם לך להתייאש ולא לנסות שוב, אל תקשיבי לו!) הצלחת ללמוד היום? יאללה תפרגני לעצמך, תחמיאי לעצמך, תחייכי ותגידי לעצמך שאת אלופה! התמדת שבוע ברצף בלי לפספס? צ’ופר קטן שמביא
שמחה ומוטיבציה יכול להיות נחמד ביותר.
חשיבה עצמית: נסי לחשוב – מדוע קשה לך להתמיד? בגלל השעה? בגלל הספר? את בעומס טכני? רגשי? אין לך מקום שקט?
מקום קבוע: כמו זמן קבוע, גם מקום קבוע עשוי להועיל. גם מבחינה “מסגרתית”, וגם מקום יותר שקט ופנוי, שהספר מחכה לך שם
באופן קבוע.
שאלה:
כבר הרבה מאוד זמן אני מנסה להתמיד בלימוד יומי, לפחות משהו קצר כל יום, ואני פשוט לא מצליחה, יש לכם עצה מה אפשר לעשות? זה חשוב לי מאוד ומתסכל אותי שאני לא
עומדת בזה.
תשובה
אנסה לתת כמה עצות, בתקווה שיועילו לך:
להחליף זמן ביום: זמן קבוע זה רעיון נהדר. בבוקר קצת יותר קשה לך, אז אולי כדאי לשנות זמן? לפני השינה, אחרי מנחה, בשעה 16:00, מיד אחרי הלימודים? בזמן שתהיי יותר פנויה
ללמוד בשמחה ובחשק.
או חברותא או מיתותא: אולי לנסות לצרף חברה ללימוד היומי? יחד יש יותר מחויבות, וכל אחת עוזרת לשניה כשקצת יותר קשה לה, וזה גם עושה את הלימוד כיפי וחי יותר. אם את
כדי להצטרף לקבוצה השקטה שלחו הודעה 050-7813049
בפרויקט משיב נפש בינישי”ם ומדרשיסטיות נותנים מענה אנונימי וחינמי בעזרת קבוצות ווטסאפ לכל שאלה שמעניינת את בני ובנות הנוער. מרגישים שיש לכם משהו לברר? אנחנו כאן בדיוק בשביל זה!
פרויקט משיב נפש
ט״ז שבט ה'תשפ״א | 29