Page 29 - גילוי דעת
P. 29
סיפורים מחייו של
הרב אברהם יצחק הכהן
דמותהחמ"דתשפ״א קוק, הרב הראשי האשכנזי
הראשון בארץ ישראל
זה נאמר ביחס לספרי הרב קוק בכלל, ובפרט ביחס לפירושו לסידור - “עולת ראיה”.
לא ידעתי על עברו של הרב דב, אם היה קשור בצורה כלשהי לרב קוק ותלמידיו, או אך ‘מקרי’ הוא, עד שיום אחד סיפר לי עליו הרב ישעיהו הדרי, ראש ישיבת הכותל, שהיה לומד איתו בחברותא בישיבת חברון: הרב יעקב משה חרל”פ היה תלמידו הגדול של הרב קוק, רבה של שכונת שערי חסד, ראש ישיבת מרכז הרב, ומגדולי הפוסקים בדורו. זכורני שבהלווייתו, במורד רח’ יחזקאל פגשתי את החברותא המבוגר שלי, הרב דב יפה, וראיתי שכנף מעילו קרוע למטה. ביקשתי שיסביר לי פשר הקרע הזה. ממה נפשך, אם קריעה – אז שתהיה כהלכה! והוא הסביר: הייתי הולך ללמוד אצל הרב חרל”פ, גם ל”סעודה שלישית” שלו הייתי מגיע, והרבה מתורתי קיבלתי ממנו. אלא שלא ידעתי אם
“ועל כל תלמידי תלמידיהון”
הלכתית נחשב הרב חרל”פ לרבי המובהק, שראוי שאקרע עליו או לא. ומה עושים כשלא יודעים להכריע? נוסעים לבני ברק, לשאול את פי החזון-איש. כך נסעתי הבוקר אל החזו”א והוא פסק לי לקרוע, אבל בשולי הבגד. משם
חזרתי לירושלים להלוויה.
מהמעשה הזה למדתי אני כמה דברים, אבל גם משהו ‘צדדי’ לכאורה: לבירור הלכה אחת שווה לנסוע מירושלים לבני ברק וחזרה, וגם בתחבורה הציבורית בתנאי אותם הימים,
דרך תל-אביב!
אם כן, מדוע יש עדנה כה גדולה לכתבי הרב קוק, הקשים להבנה? שאלתי שאלה זו את אחת מתלמידותי, בעלת תשובה המרבה לעיין בכתבים אלו, והיא השיבה: אני יודעת שאני לא מבינה את הדברים, אבל כשאני קוראת את המילים הללו, נפשי במקום אחר לגמרי...■
הרב דב יפה היה המשגיח (=מנהל רוחני) של ישיבת כפר חסידים, ‘זקן בעלי המוסר’, (איש ‘אגף סלבודקה’) וחבר ‘מועצת גדולי התורה’. בנערותי, כשהייתי שומע שיחות שלו, הייתי מדמיין שכך היה מדבר הרב קוק. הוא היה מדבר בשקט ובמתיקות, כשהמילים “אור” ו”טוב” מהוות שדרה מרכזית בדבריו, כמו בהגותו של הרב קוק, דרכן היה מתבונן על המציאות. עיניו היו תמיד מופנות כלפי מעלה, מבטאות מודעות א-להית תמידית,
ונהרה היתה שפוכה על פניו.
פעם הוא אמר לי שאת הכתיבה של הרב קוק מאד קשה להבין. לכאורה היא כתיבה פיוטית, הוא אמר, אבל בגלל שהרב קוק היה מקובל גדול, כתיבתו מלאה ברמזים מהקבלה, ובלי לדעת את תורת הקבלה קשה להבין למה
מכוונים דבריו.
החזן מאיר דורפמן, מספר על הרב קוק מרצה ב'המקום' ת"ל אביב, מחבר 'פעמיים באהבה' וסדרת ה'מרבדים' meirdorfman@gmail.com
קבלת החלטות
אלא שאפילו לא נוכל לבדוק את כולן! לכן נבדוק כמה שאנחנו יכולים, נשיג מידע, נתייעץ, נעשה מה שאנחנו יכולים, נתלבט כמה שאפשר, ואז כשנבחר נהיה שלמים עם ההחלטה מתוך הבנה שבחרנו הכי טוב שראינו. כל פעם שאת חושבת “יכולתי לבחור במשהו יותר טוב” תחשבי על כך ש”הייתי משתגעת מלבדוק כל כך הרבה אפשרויות”. ובזמן שכבר החלטת – לא לחוש החמצה על מה שפספסת. ולפעמים, במקרה הכי גרוע, כמה מהבחירות
ניתן להחליף...
לפעמים אנחנו מתלבטים כי נדמה לנו שיש בחירה מושלמת, זה לא נכון.
ברכת ה’ עליך, יאיר
מאוד בדורנו – ַַל ֵֶּב ֶטת, התלבטות כרונית. אחרי שאדם התלבט ובחר לאן הוא הולך, הוא ממשיך להתלבט כי הוא בטוח שבמקום אחר יכול היה להיות יותר טוב. כך זה ברוב הבחירות, החל מבחירת מבן זוג לחיים וכלה
בבחירת זוג גרביים.
ברוך ה’ אנחנו חיים באחלה תקופה שמעניקה לנו המון אפשרויות! אולם היא עשויה לבלבל. לפעמים מציאות של מאה אפשרויות מעניקה לך זכות בחירה פחותה, ממציאות של שתי אפשרויות, כי ריבוי אופציות עשוי לבלבל ולא מניח לנו להיות שלמים עם מה שבחרנו. בעולם הגדול שלנו יש אשליה שנוכל להיות
הכול ולהספיק הכול.
אם כן, כשאנחנו ניגשים להחלטה צריך להבין שלא רק שלא נוכל לבחור בכל האופציות,
שאלה:
יש לי קושי גדול בתחום קבלת ההחלטות בחיים שלי. יש לי רצון שכל דבר יהיה הכי מושלם שהוא יכול להיות. ויש לי תחושה ששום דבר לא מתיישב לי הלב בצורה פשוטה. הקושי הזה פוגש אותי בהרבה החלטות וברור
לי שילווה אותי גם להמשך. אשמח לעצות.
תשובה:
שאלת שאלה קשה, ואני גם חווה את הבעיה הזו. מקווה שתשובתי תעזור לך ואולי גם לי. רק לפני שנתחיל אציין שאת הקושי שלך אנחנו רוצים למנן ולהפחית, אך לא לבטל לגמרי, כי הוא נובע ממקומות טובים מאוד: ביקורתיות, שאיפות גבוהות, רצון לעשות דברים טובים.
הרב אילעאי עופרן מדבר על מחלה הפוצה
כדי להצטרף לקבוצה השקטה שלחו הודעה 050-7813049
בפרויקט משיב נפש בינישי”ם ומדרשיסטיות נותנים מענה אנונימי וחינמי בעזרת קבוצות ווטסאפ לכל שאלה שמעניינת את בני ובנות הנוער. מרגישים שיש לכם משהו לברר? אנחנו כאן בדיוק בשביל זה!
בני נוער שואלים
פרויקט משיב נפש
ו ׳ בניסן ה'תשפ״א | 29


































































































   27   28   29   30   31