Page 24 - גילוי דעת
P. 24
קריאת השכמה למגזר
הדתית. נכון, במיקרו ישנן בישראל עוד המון בעיות הראויות להתגייסות למענן, אך במאקרו אין בעיה אקוטית ומשמעותית יותר ממשבר האקלים. משבר שמוביל את כדור הארץ אל סף תהום ואל מציאות לא רחוקה מידי, מלאת אסונות טבע של צונאמים, חום בלתי נסבל ועוד. הייתי מצפה שבקו הראשון של המלחמה הזו ימצאו חבריי ומשפחתי מהמגזר, אך אני מסתכל ימינה ושמאלה ולא רואה אתכם. לא רק שאינכם בקו הראשון, אתם לא נמצאים בכלל במערכה. אתם יודעים מה? חלקכם אפילו מכחישים שיש מערכה שכזו והדבר הזה
גורם לי לעצב רב.
לפני כמה חודשים יצא לי לראיין את שרון וכסלר חזאית תאגיד השידור, הריאיון עסק בהתחממות הגלובלית והיא דיברה על כך שמדענים מעריכים כי נקודת האל חזור במאבק הזה נמצאת ב2030. זאת אומרת שיש לנו עשור בלבד להתגייס ולשנות את המצב. חובה עלינו
לשנות את המצב.
ארגז הכלים שלי, שלכם, שלנו, מלא בדרכים להיאבק ויש המון מה לעשות, מחוקים ורגולציה, מעבר לאנרגיה ירוקה, חינוך נכון והעלאת המודעות ועד למעשים פרטיים כמו שינויי תזונה לאור “חזון הצמחונות והשלום” של הרב קוק, מיחזור, הפחתת שימוש בכלים חד
פעמיים ועוד דרכים “לתקן עולם”.
צ’רצ’יל אמר פעם “ההיסטוריה תהיה אדיבה כלפיי מכיוון שאני זה שעומד לכתוב אותה”. ההיסטוריה עד היום אדיבה כלפיי הציונות הדתית אך אני קורא לכם לכתוב אותה כמו שצריך ולהתגייס למאבק, בשביל שהיא תהיה
אדיבה כלפינו גם בעוד 50 שנה מהיום.
ב”הטובים לתקשורת” פנה אורבך לשמינסטים הדתיים ואמר להם ש”הגיע רגע של אמת, בעצם הוא הגיע מזמן, אבל אנחנו היינו בדיוק באמצע סוגיה חשובה... רווח והצלה לא יעמדו ליהודים משום מקום אחר. עט לעשות, ויותר משזו פנייה אליך, שמיניסט יקר החושב על עתידו, זוהי פנייה למחנכים אשר רואים את השריפה ומחשים...אל תגיד לא ידעתי ואל תאמר לא שמעתי, כי
אתה יודע”.
יש לי הרגשה שאם אורבך היה בחיים הוא היה כותב מאמר “הטובים למאבק במשבר האקלים”.■
אמירת ביקורת לא נשמעה ולעומת זאת, כן נשמעה שתיקה רועמת כלפי האמירות הדוחות שלו כנגד נשים ושתיקה כלפי הכחשת האקלים והיציאה שלו מהסכם פריז. בגלל שהוא הועיל ללאומיות, עצמתם את עיניכם מכל העוולות שלו. אבל אני רוצה לשאול למה זה או או, אם אפשר גם וגם? אפשר להישאר ימניים ולהיאבק למען ארץ ישראל ועדיין להתגייס למאבק הכה חשוב הזה במשבר האקלים. לא רק שאפשר, חובה עלינו לעשות זאת כחלק מאותה הגדרה עצמית
של הציונות הדתית.
העברתי לא פעם ביקורת על המגזר, אך למרות זאת אני עדיין חושב שיתרונותיו עולים על חסרונותיו, כאשר אחד מהיתרונות הגדולים ולדעתי גם חלק מההגדרה העצמית של הציונות הדתית, זו העובדה שתמיד כשהיא נקראת לדגל, היא מתייצבת. בכל שנותיה של המדינה, הדתיים הלאומיים התגייסו לכל מטרה ומאבק שנקרו בדרכם. מדינת ישראל שיחררה את יהודה ושומרון והיה צורך להתיישב בשטחי מולדת? מייד קמה תנועת גוש אמונים ועשתה זאת. ישנו צורך צבאי? הציונות הדתית נמצאת בקו הראשון ומגיעה לכמעט מחצית ממסיימי בה”ד 1. אך מעבר להתיישבות ולצה”ל ישנן עוד אינספור דוגמאות, אם אלו עמותות שונות ואפילו אם מדובר בתרומה האלטרואיסטית ביותר- תרומת כליה, בה כ98 אחוז מהתורמים דתיים. גם בתקשורת, המגרש שנשאר נטוש במשך שנים מדתיים לאומיים, חלה עלייה דרמטית שהחלה כשאנשי המגזר נקראו לדגל על ידי אורי אורבך במאמרו “הטובים לתקשורת”. למעשה כיום בדירוג העיתונאים המשפיעים בישראל, תופסים אנשי המגזר ארבעה
מקומות בעשרת הראשונים.
אבל לאחר שאמרתי זאת, עלינו לדבר על הקריאה לדגל שנשמעת בשנים האחרונות ולא מצליחה לגייס את אנשי המגזר, על צעקת ההשכמה שנשמעת ברחבי העולם כולו אך לא מעירה את אנשי הציונות
יאיר איזנברג | אני כותב משמע אני חושב
אחיי ואחיותיי מהציונות הדתית, לא לגמרי טבעי לי לקרוא לכם כך, אך זה מה שאתם, משפחתי, ולכן אני פונה למשפחה הזאת ומבקש ממנה להתעורר. קורא ומבקש מהמגזר שתמיד ידע להתגייס למען כל מטרה, להפסיק לעצום עיניים ולהתעלם מאחד מהמאבקים החשובים
בדורנו. המאבק במשבר האקלים.
ארתור פינקלשטיין אמר פעם שאם ברצונך לדעת האם האדם שמולך הוא ימני או שמאלני, תשאל אותו “מה אתה יותר יהודי או ישראלי?”. אם יענה יהודי אזי שהוא ימני ואם יענה ישראלי ככל הנראה מדובר בשמאלני. כיום ההגדרה הדיכוטומית הזו מקבלת נדבך נוסף. אם אתה מעוניין לדעת האם האדם שמולך מכחיש אקלים או לא, תשאל אותו אם
הוא ימני או שמאלני.
אני רוצה למרוד בכך ולבקש מכם לשבור את הסכמה הזאת שמכניסה את הימניים ככלל ואת אנשי המגזר בפרט, לרובריקה של מכחישי אקלים. כפי שיש בנו כעס כלפי השמאל אשר נטש את הלאומיות בשביל הגלובליזציה, כך עלינו לכעוס על עצמנו שנטשנו בשביל הלאומיות
הרבה מאבקים אחרים.
אך זו לא רק נטישה אלא שזו גם בחירה סלקטיבית של ערכים. רואים זאת בהתעלמות של אנשי המגזר מהבעיות המוסריות העולות מכתבי האישום של נתניהו (מוסריות, לאו דווקא חוקיות) וראו זאת במובהק לאורך שנות כהונתו של דונלד טראמפ. עומד נשיא בראשות המעצמה הגדולה בעולם ובגלל שהוא מכיר ברמת הגולן ומעביר את השגרירות לירושלים (מעשים ראויים שבוודאי יש להודות לו עליהם), לא נשמעת מילת ביקורת אחת, כלפיי אחד האנשים הקלוקלים שהיו אי פעם במוקד השפעה שכזה. איש מיזוגן וגזען אשר כל אחד ואחת מהציונות הדתית, היה אומר לילדים שלו להתרחק ממנו כמו מאש, אם היה למשל מתגורר ביישוב שלהם. עמדתי מובך ומבולבל כלפי עצימת העיניים הזו והשתיקה כלפיו. שום
הייתי מצפה שבקו
הראשון של המלחמה הזו ימצאו חבריי ומשפחתי, אך אני מסתכל ימינה ושמאלה ולא רואה אתכם. לא רק שאינכם בקו הראשון, אתם לא נמצאים בכלל במערכה.
י״א באייר ה'תשפ״א
24 |