Page 25 - גילוי דעת
P. 25
לשאלות בני נוער בכל הנושאים "חברים מקשיבים" בכל ערב, טל' 1599-5000-54 makshivim.org.il :וברשת
מה הכוונה? כאשר נחרב בית המקדש השני קיוו היהודים שתוך כמה עשרות שנים הם יחזרו לארץ בדרך הטבע ויקימו מחדש את הממלכה והמקדש שנהרסו, בדיוק כמו שקרה אחרי חורבן בית ראשון ו-70 שנות גלות בבל אלא שהשנים חלפו, הם התבססו בגלות והתרגלו אליה, וככל שהזמן עבר החזרה הטבעית נעשתה פחות ופחות ריאלית. מצד שני – מה נעשה עם כל הנבואות על שיבה לציון, בניית המקדש? הם התחילו להאמין שיקרה נס. פתאום יום אחד יבוא משיח ובדרך על
טבעית יחזיר את כולנו לארץ ובית המקדש ירד בנוי מן השמים.
אוקיי, ומה קרה בפועל כשהוקמה המדינה?
זה בדיוק העניין. אלפיים שנה חלפו ומשהו השתנה. ריבון העולמים חולל תהליכים שאפשרו לראשונה באופן טבעי לשוב לארץ, להפריח את השממה, להקים יישובים ולבנות מדינה. הדתיים שהיו נעולים על הקונספציה הניסית המשיכו לשבת בגלות ולחכות למשיח, בעוד שהחילונים שלא חיכו לאף אחד הסתערו קדימה והובילו את הקמת המדינה. ממילא אין להתפלא על התוצאה. “מי שטרח בערב שבת – יאכל
בשבת. ומי שלא...”.
אבא שלי אומר: “יאכל אותה בשבת”. במילים אחרות, הרב, ברור שהמדינה תיראה כמו מי שהתאמצו להקים אותה, כלומר, חילונית, ואנחנו האנשים המאמינים יכולים לבוא בטענות בעיקר לעצמנו על שלא היינו אלו שדחפו
איך יצאה מדינה חילונית? הרב יוני לביא - ארגון 'קהלים' מרבני מרכז ברקאי ורב מוקד 'חברים מקשיבים'
מחובר/ת
שלום הרב. היה לנו ויכוח סוער בסעודת יום העצמאות ויצאתי ממנו מבולבלת . היה די ברור שזה מה שעומד לקרות כי מאז שאחי, אליהו, נהיה חרדי כל הזמן אנחנו מתווכחים. הוא טוען שהכוח של עם ישראל זה רק התורה. היא זו ששמרה עלינו כל השנים והיא זו שתגן עלינו גם היום. אליהו לא מתכוון להתגייס בכלל לצבא אלא רק לשבת וללמוד תורה.
מתברר שמשה רבינו, דוד המלך ורבי עקיבא לא חשבו כמותו. כלומר, הם העריכו מאוד את התורה והיו המובילים במסירתה לדור הבא, אבל דאגו במקביל גם לגייס צבא יהודי שילחם באויב. הרמב”ם כותב על רבי עקיבא שהיה “נושא כליו של בר כוכבא” (הל’ מלכים יא,ג) ויש מקורות
על כך שתלמידיו היו חיילים בצבאו.
מעניין אותי מה אליהו יגיד על זה, בכל אופן הדיון שלנו ביום העצמאות עסק ביחס למדינה. היו לו טענות קשות על חילולי השבת ההמוניים, הכפירה שמלמדים בבתי הספר, העלייה המסיבית של גויים מרוסיה אף על פי שאינם יהודים על פי ההלכה ועוד ועוד . בכל אופן עוד לפני השיחה איתו הטרידה
אותי שאלה והיא רק הלכה וגדלה: איך קרה שיצאה לנו מדינה חילונית?
מה בדיוק הנקודה שקשה לך?
תראה, במשך אלפיים שנה יהודים מאמינים התפללו: “לשנה הבאה בירושלים הבנויה”. שלוש פעמים ביום הם כיוונו את עצמם לירושלים ואמרו “ותחזינה עינינו לשובך לציון ברחמים”. התורה מדברת על החובה לגור בארץ, על הקדושה שלה, על מצוות התלויות בה. איך ייתכן שבסופו של דבר, אחרי אלפיים שנה החלום התגשם וזכינו לחזור הביתה ולהקים כאן מדינה והיא
חילונית?
תרשי לי להוסיף סיפור קטן כדי לחדד את השאלה: מגילת העצמאות המפורסמת כוללת 664 מילים, כוללת 3 פעמים המילה “יהודית” ו-20 פעמים המילה “ישראל”. המילה “א-לוקים”, לעומת זאת, לא מופיעה בה אפילו פעם אחת. כשניסחו את המגילה התעורר ויכוח גדול על העניין. הרב מיימון עמד על כך שחייבים להזכיר את ריבון העולמים. אהרון ציזלינג, נציג מפ”ם, התנגד בחריפות וטען שזו כפיה דתית. הפשרה שזכתה לתמיכתו של דוד בן גוריון היתה לומר: “מתוך ביטחון בצור ישראל”, צמד מילים שכל אחד יכול לפרש כפי תפיסת עולמו: האם הכוונה לקב”ה (כמו שאנו אומרים בתפילה “צור ישראל קומה בעזרת ישראל”) או שהכוונה לביטחון
בעוצמתו ובגבורתו של עם ישראל.
וואו. לא ייאמן שאפילו ל”להגיד את המילה א-לוקים” היו אז התנגדויות. איך אפשר להבין דבר כזה?
זו שאלה מרתקת שיש עליה הרבה תשובות. אחת מהן היא של הרב חיים דוד הלוי זצ”ל, שכיהן כרב הראשי של תל-אביב וכתב את השו”ת המפורסם “עשה לך רב”. הוא מסביר כך: מדינת ישראל הוקמה על ידי
חילונים כי הדתיים היו שבויים בקונספציה אחרת.
ואם הייתי נולד נוצרי?
פיצוצים עם ההורים
מכורה לסמארטפון
א ו ת ה ַמ ל כהת ח י י ל ה . י ה ר ב נכון מאוד. אומנם היו מגדולי ישראל שקראו לעלות לציון ולבנות אותה, ועוד
שם טוב, אבל רובו הגדול
די הבעל
תלמידי הגר”
של הציבור הדתי/חרדי נותר מאחור.
א וחסי
ליית
הע
הית
קודם לכן
אני דתית והוא חילוני
שיחות שנוגעות בחיים
אוקיי, אז בסופו של דבר אם ככה נראית המדינה, אולי מה שקורה עכשיו זה בכלל לא גאולה? אולי אנחנו עדיין במצב של גלות גם אם אנחנו גרים בארץ
עם הרב יוני לביא
ישראל? אני חוזרת לטענות של אח שלי על חילולי שבת שיש במדינה, כפירה, נישואי תערובת . זה נורא!
זה עצוב מאוד אבל לא זה מה שקובע. הביטחון החזק שאנחנו נמצאים כעת בדור של גאולה מבוסס על דברי הנביאים, חז”ל וגדולי חכמי ישראל לאורך הדורות שלימדו אותנו מהי ההגדרה הבסיסית של גאולה: כשעם ישראל נמצא בארצו תחת שלטון יהודי (מהר”ל נצח ישראל פרק א’). הגמרא במסכת סנהדרין (צח,א) מביאה סימן מובהק נוסף: עם ישראל שב לביתו והארץ פורחת לקראתו ונותנת את פירותיה. “אין לך קץ מגולה מזה”.
למנהלים,
מומלץ כשי לחג לצוות המורים
ואם הייתי נולד נוצרי?
פיצוצים עם ההורים
מכורה לסמארטפון
מתנה כיתתית ייחודית לתיכוניסטים ולבוגרי כיתה י"ב
התכתבויות א
ברור. הגאולה היא תהליך שבסופו יתוקנו גם הדבריםש האלו, אבל ודאי שאנחנו נמצאים עמוק בתוך התהליך הזה.
לות נוק
דרך אגב, גם בגאולות הקודמות תמיד המצב לא היה שלם
אני דתית והוא חילוני
ינה
רוחנית: ממצרים יצאנו כשאנחנו שקועים במ”ט שערי טומאה ובתחילת
מתאים במיוחד לדור המסכים גם למי שלא אוהב לקרוא ספרים
ותשובות מרתקות
ימי בית שני היו תופעות של חילולי שבת ונישואי תערובת איומים כמו
משגשגת עם בית מקדש ראשון ושני, ובעז”ה נזכה להתקדם גם הפעם
להמשך התגשמות הנבואות על משיח, מקדש, שכינה ונבואה במהרה
התכתבויות אמיתיות בגובה העיניים שאלות נוקבות המעסיקות את כולנו
ותשובות מרתקות שלא ישאירו אתכם אדישים
בימינו. אמן.
ניתן להשיג בכל החנויות
033
ַהיי הרב
שיחות שנוגעות בחיים
עם הרב יוני לביא
המובחרות וברשתות:
077-3220338
חנות חדשה!
תחנה מ
ניתן להשיג ב:
תחנה מרכזית ירושלים, יפו 224
אבל מה עם כל הקלקולים הרוחניים שתיארתי? אי אפשר להתעלם מהם .
3388
077-3220338
רב
ת בחיים
דוכן - קומת כניסה. חנות - קומה 3
תחשנעוהת פמתירחכה:ז0י0:ת8-י00:ר2ו2 בשחנלוית.ם0,0:י8-פ00ו:423 ב2דו2כן
להזמלנוהזתמסניוטתונסיאיטוו תנ:איאולתו:ן
דוכן - קומת כניסה. חנות - קומה 3
www.dshir.co.il
ר0ו0ע3י052-035102-14725419 דוכן-ק
מרכז העיר ירושלים, יפו 85
מבח
שרואים בספר עזרא ונחמיה. ובכל זאת משם נבנתה ממלכה יהודית
שעות פתיחה: 8:00-22:00 בחנות. 8:00-23:00 בדוכן
למנהלים,
תחנה מרכ
שעות פתיחה: 21:00-9:00
מומלץ כשי לחג לצוות המורים
שעות פתיחה
י״א באייר ה'תשפ״א | 25
דוכן - קומת
www.dshir.co.il
חנות
מר
לביא
ואם הייתי נולד נוצרי?
E+na
E+na
E+na


































































































   23   24   25   26   27