Page 29 - גילוי דעת
P. 29
סיפורים מחייו של
הרב אברהם יצחק הכהן
דמותהחמ״דתשפ״א קוק,הרבהראשיהאשכנזי
הראשון בארץ ישראל
מרכזית עולמית בירושלים. ראשי הציונות חשבו על אוניברסיטה עברית בירושלים. מייסד “הדף היומי” הרב מאיר שפירא מלובלין אמר בערוב ימיו שטעה כשמסר את נפשו להקים את הישיבה הגדולה בלובלין במקום בארץ ישראל, שתהווה מגדלור לארץ המתחדשת. המוטיבציה של הרב קוק לצאת לארה”ב למסע גיוס כספים לישיבות (יחד עם ה”דבר אברהם”, רבה של קובנה, ועם רמ”מ אפשטיין, ראש ישיבת חברון), הושפעה גם מהבקורת הבאה שהושמעה כלפיו: פרופ’ אלברט איינשטיין הוציא קול קורא שמכוחו נאספו עבור האוניברסיטה 17 מיליון דולר מרחבי העולם היהודי, בעוד שעבור התכנית של הרב, הישיבה המרכזית העולמית, נאספו בקושי חצי מיליון. וכי לא תהא כוהנת כפונדקית? נסיעתם התרחשה באותה שנה
של הנחת אבן הפינה לאוניברסיטה. למרות זאת, לפעמים אני עובר באוניברסיטה
הנאום על פסגת הר הצופים
בדיוק במקום שבו נשא הרב קוק את חזונו- תפילתו, ומהרהר: בלי להתייחס למסגרת הלימודים הרשמית ולמחקר התורני הרב שבאוניברסיטה, על היתרונות והחסרונות, ובלי להתייחס להיבט הציוני אלא רק להיבט הדתי, הרי באוניברסיטה בהר הצופים פועלים היום כמה ארגונים מגוונים של הפצת תורה ויהדות על בסיס יומי. קיימים 3 בתי כנסת עם מנייני תפילה, דף יומי ושיעורי תורה, בניצוחו של ר’ אריה סלומון, מטעם האוניברסיטה. ספריות ענק לעיון תורני ומשפט עברי, חברותות, פעילויות תורניות ושבתות לסטודנטים. כאורח המתבונן מהצד עם ‘מדד אובייקטיבי’, אני זוכה לערוך באוניברסיטה מספר אירועים תורניים קבועים בשנה, ושם לב שבכל פעם מצטרפים יותר ויותר סטודנטים, לאו דווקא כאלה שגדלו בבתים עם מסורת. מרבי עקיבא על הר הצופים למדנו עד כמה חזון גדול מצריך אורך רוח...מי יתן.■
אחת הבקורות הקשות כלפי הרב קוק היתה ביחס להשתתפותו בהנחת אבן הפינה לאוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים. הרב יצחק הוטנר, מגדולי ראשי הישיבות ותנועת המוסר בארה”ב, הגדיר פעם שלולי היכרותו עם הרב קוק הוא היה חסר 50% מהווייתו הרוחנית. יחד עם זאת, היה
לו ויכוח נוקב עם הרב בענין הנ”ל.
כתנאי להשתתפותו בטקס, הובטח לרב קוק שלא תכנס לאוניברסיטה “בקורת המקרא”, כפי שרמז בנאומו החגיגי והבקורתי. הרב הוטנר מספר שהוא ישב פעם אצל הרב, כשהגיע תלמיד מהאוניברסיטה וסיפר על תוכן הרצאה בתנ”ך שזה עתה ניתנה שם, שהיה כולו בקורת המקרא. הרב הביע אכזבה
גדולה על הטעייתו.
תחרות סמויה היתה לגבי המוסד הלימודי העליון שיוקם בארץ ישראל המתחדשת וישפיע עליה. הרב קוק חלם על ישיבה
האופניים קטנים ובעלי יכולת תמרון גבוהה.רוכביהם מנצלים יכולת זו לעקיפת רכב בתנועה איטית מימין ומשמאל, להתפתלות בין כלי-רכב, ולנסיעה בניגוד לכיוון המותר, אי ציות לתמרורים ורמזורים ועוד עבירות שרוב הנהגים אינם
מעיזים לעבור.
הדבר דומה גם אצל רוכבי האופנועים. היחס כלפי האופניים והאופנועים צריך להיות כאל הולכי רגל. מכיוון שכמעט כל התאונות בהן הם מעורבים מסתיימות בפגיעות גוף.
אופנוע מחויב בבדיקות טסט וברישוי,ורוכב האופנוע חייב ללמוד ולהבחן כדי לזכות ברישיון נהיגה, למרות זאת נמצא כי גישת רוכבי האופנוע דומה לזו של רוכב האופניים.
האופנוע מהיר מהאופניים ומרוב כלי הרכב המנועי או המסחרי, רוכבי האופנוע מרבים לעקוף אותנו במהירות גבוהה משמאל- כחוק, ומימין- בניגוד לחוק.
נקפיד להשתמש שימוש תכוף במראות וכך נמנע מאתנו את ההפתעה הבלתי נעימה של גיחתו הבלתי צפויה של רוכב האופנוע.
נקפיד להשתמש שימוש תכוף במראות וכך נמנע מאתנו את ההפתעה הבלתי נעימה של גיחתו הבלתי צפויה של רוכב האופנוע.
רוכב אופניים/אופנוע – הקפד לחבוש קסדה, הקפד על חוקי התעבורה ואל תפתיע. ■
הנהג והרכב הדו גלגלי
אבי קנטרוביץ | מנכ"ל תנועה כהלכה
“במוצ”ש שעבר נהרג רוכב אופנוע בן 25 בתאונה בכביש החוף סמוך למחלף נתניה. הרוכב נמצא הרוג מעבר למעקה הבטיחות והאופנוע נמצא במרחק של יותר ממאה מטרים...2 רוכבי אופנוע נהרגו ביום שלישי ליד אזור רוכב בן 42 מגבעתיים, ורוכב בן 34 תושב חולון. הם מצטרפים ל – 23 רוכבי אופנוע שנהרגו מתחילת השנה האזרחית, כלומר
בשלושה וחצי חדשים.
בשנת 2020 נהרגו 68 רוכבי אופנועים, שיא שלילי חדש בחמש עשרה השנים שחלפו(למרות “שנת הקורונה” שבסופה הייתה ירידה של 19% במספר ההרוגים בתאונות האחרות). חלק מהתאונות הן תאונות עצמיות, בגלל מהירות בלתי סבירה, החלקה על הכביש, או איבוד שליטה בגין היסח הדעת ועוד..
קיים צורך להתייחס לנעשה על הכביש ובייחסי הגומלין בין רוכבי האופנוע/אופניים לנהגים.
יש לזכור כי ארבעת הגלגלים של המכונית גורמים ליציבותה על הכביש ולהגברת הבטיחות, אך על הדרך נוסעים גם כלי רכב דו-גלגליים עם מנוע, כגון אופנוע, וללא מנוע – אופניים.
עפ”י החוק גם אופניים הם רכב. הם משמשים הן לתחבורה והן להנאה ומשתמשים בהם גם ילדים וגם מבוגרים וקשישים.
על נהגי הרכב המנועי להתייחס אל האופניים כאל כלי רכב בעל מגבלות מיוחדות. הם נראים פחות בשל גודלם, צלליתם קטנה והם נעלמים ב”שטחים מתים” לעיני הנהג. גם עצמת
האור של הפנס באופניים, אם קיים בכלל, חלשה ביותר.
סדנאות סימולציה לנהיגה חכמה של תנועה כהלכה בשיתוף: קרן אביה.
קרן אביה
לע"נ אביה יהושע ז"ל גולדברג
י״א באייר ה'תשפ״א | 29
החזן מאיר דורפמן
מרצה ב'המקום' תל אביב. מספר סיפורים. meirdorfman@gmail.com


































































































   27   28   29   30   31