Page 29 - גילוי דעת
P. 29
דמות החמ״ד תשפ״א
סיפורים מחייו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרב הראשי האשכנזי הראשון בארץ ישראל
בשיקומה. כדי להגיע לטיפול בוינה אצל טובי הרופאים היה צורך בכסף רב ובקשרים, שלא היו להם. אמרו למשפחה שרק הרב הראשי הרב קוק יוכל לתת המלצה שתהיה יעילה, אבל איך יגשו לרב קוק, אחרי מה שקרה? הוחלט שיפנו ע”י מתווך. סבא נבחר להיות המתווך.
סבא הגיע לבית הרב קוק, פנה לרב ואמר שיש לו היום הזדמנות לקיים מצוה נדירה ביותר. אחרי ההקדמות והסיפור אמר את מבוקשו. בלי אומר ודברים התיישב הרב לכתוב, וכתב המלצה כל כך חמה על הקנאי הנ”ל...קשה היה להאמין. ר’ אריה יצא עם ההמלצה והחל ללכת. פתאום הוא שומע שקוראים לו, הוא מסתובב ורואה את הרב מסמן לו לחזור. סבא סיפר לי שהוא קצת נבהל. הוא חשש שהרב חזר בו מההמלצה או לפחות מחלקה. אמנם הוא הכיר את הרב, וחלילה להרהר אחרי מידותיו, אבל אמר שבכל אופן בבני אדם עסקינן, ושמא מישהו ממקורביו הניא
אותו מהענין? ואולי בכוונתו רק לרכך, להשמיט חלק מהנוסח.
כשסבא חזר, אמר לו הרב: ‘עשיתי חשבון. הרי כעת הם צריכים להפליג לוינה, אין להם כסף מיותר, ישימו אותם למטה, במחלקה הכי גרועה באוניה. הם צריכים לנסוע במחלקה הכי טובה! יש לי גם קשרים עם חברת הספנות, אני רוצה לכתוב לך עוד מכתב עבורה’. וכך היה...■
מהו ‘ירושלמי’?
יש מאאתיים הגדרות למיהו ירושלמי באמת, אבל בביתנו יש הגדרה אחת ברורה...
שוחחתי השבוע עם תלמיד חכם נסתר, ממשפחת הצדיק הירושלמי ר’ אריה לוין זצ”ל. הוא העלה זכרונות מופלאים מסבור’ אריה ומשיטתו החינוכית. אבל כששאלתיו על קשרי הסבא והרב קוק, השיב שלזה
צריכים שיחה נפרדת...
בו ביום הוא חזר אלי בטלפון לשיחה הנוספת (כמה ירושלמי!), והקדים: כדי שתבינו מה היתה מערכת היחסים ביניהם, אציין שסבא אמר לי שאם הוא היה מעיר משהו לרב קוק, קדמה לכך התלבטות רבה, ולא
זו בלבד אלא הוא אף היה יושב בתענית כל אותו היום!
והוסיף: כדי להסביר לי מיהו הרב קוק, סבא סיפר שהרב עבר פעם ברחוב, ומישהו מהקנאים שפך עליו דלי מלא שופכין מלמעלה, ממרפסת ביתו. מעשה מזעזע. ‘לשם שמים’, לשיטתו. זמן קצר אחר כך קרה אסון. מאותה מרפסת נפלה בתו של הקנאי, בעת שתלתה כביסה. בנסי נסים היא נשארה בחיים, אבל נהייתה שבר כלי. בארץ לא היה מי שיוכל לטפל בה, אבל בוינה היו מומחים שיכלו לסייע
meirdorfman@gmail.com | .החזן מאיר דורפמן | מרצה ב'המקום' תל אביב. מספר סיפורים
צניעות לטווח הרחוק
הקב”ה ברא אותנו, לכן, הוא יודע הכי טוב מה משפיע עלינו, ואיך. בגלל זה הוא נתן לנו את התורה, שמדייקת לנו איך לפעול הכי נכון. בהקשר זה, הוא נתן לנו הוראות מדויקות (ע”י חז”ל) מהם גבולות החשיפה והכיסוי שיתרמו
לנו בצורה הכי נכונה.
ולטווח הרחוק, יום יבוא ותפגשי את האחד. וכשתפגשי אותו, תרצי שהאהבה תהיה טהורה. כמו שאת רוצה שבעלך ישמור על עצמו, כך את צריכה לשמור על עצמך. הצניעות מונעת תשומת לב לא רצויה, ומוודאת שאת היופי שלך רק אחד יראה, וזה האחד היחיד שחשוב. לכן יש הפרדה – כדי שהיופי והטוב החיצוניים
שבך יהיו רק בשביל אהובך בעתיד.
אוריה■
בפנים או בחוץ, אבל לא תמיד הם יכולים לעבוד יחד.
אם אני רוצה לשים דגש בבפנים שלי, ושיקשיבו לי, אני צריכה לשדר החוצה שאני עוסקת עכשיו בבפנים.
איך עושים את זה? מעמעמים את החוץ. זה לא אומר שאני מוחקת לגמרי את החוץ, הבגדים עדיין יפים, אך נוריד את הדגש מן החוץ.
זה קורה גם במצבים הפוכים כשההתעסקות היא בחיצוניות: לכן, אפשר ללבוש בגדים חשופים בים, ברור לכולם שהעיסוק כאן הוא
בחיצוניות.
ובכל זאת, עבודות ברחבי העולם לא גורמות לאנשים להתלבש לפי ההלכה, אז למה צריך אותה?
שאלה:
למה להיות צנועה בשביל בנים? לא אמורים לחנך את הגברים שלא הולכים אחר מראה העיניים?
תשובה:
שלום לך!
קודם כל הצניעות קיימת באופן חד-משמעי, לא רק בגלל הגברים. במקומות עבודה רבים יש קוד לבוש שצריך לעמוד בו. את בטח מבינה שהכוונה היא לא כדי שהעובדים לא ימשכו
לעובדות. אז מה העניין? יש לכולנו פנימיות וחיצוניות. בכל רגע נתון אנחנו בוחרים במה להתמקד,
כדי להצטרף לקבוצה השקטה שלחו הודעה 050-7813049
בפרויקט משיב נפש בינישי”ם ומדרשיסטיות נותנים מענה אנונימי וחינמי בעזרת קבוצות ווטסאפ לכל שאלה שמעניינת את בני ובנות הנוער. מרגישים שיש לכם משהו לברר? אנחנו כאן בדיוק בשביל זה!
י׳ בסיון ה'תשפ״א | 29
בני נוער שואלים
פרויקט משיב נפש