Page 6 - גלוי דעת
P. 6
< תפילה שלא שווה כלום? לשאלות בני נוער בכל הנושאים "חברים מקשיבים" בכל ערב,טל' 1599-5000-54 makshivim.org.il :וברשתלמה? הרי אני בקושי מצליח לקלוט את המילים שיוצאות לי מהפה?חז"ל אמרו משפט מדהים: "אחד בצער – ממאה שלא בצער". כלומר, דבר אחד שעשינו אבל התאמצנו והצטערנו למענו, שווה יותר ממאה דברים שבאו לנו בקלות ובכיף, בלי להזיע בשבילם ובלי לשלם מחיר.מצד שני, הרב, כתוב שתפילה בלי כוונה היא לא שווה, לא ככה?ממש לא. כשחז"ל דיברו על חשיבות הכוונה הם באו לדרבן אותנו שלא להסתפק בלומר את המילים אלא להשתדל להבין אותן ולחשוב על המשמעות שלהן. הם בשום אופן לא באו לומר שכאשר האדם לא מצליח לעשות את זה – אין ערך בעצם אמירת המילים. אדרבה, כתוב בספרים שיש כוח עצום במילים הקדושות שחוברו על ידי אנשי כנסת הגדולה ובהם כמה נביאים, כך שיש להן כוח לפעול ולהשפיע אפילו אם אנחנו לא מצליחים להגיע לכוונות העצומות שטמונות בהן.אתה נוגע כאן בנקודה כאובה, הרב. הרבה פעמים אני מרגיש, גם כשהתפללתי ברצינות ובכוונה, שהתפילה שלי לא הועילה הרבה. אני זוכר לא מעט דברים שהיו לי מאוד חשובים, ביקשתי עליהם, התחננתי, ובסוף קרה ההפך. לפני שנתיים, למשל, התפללתי מאוד על סבתא שלי החולה שעמדה לעבור ניתוח קשה, ובסוף היא לא קמה ממנו. זה ממש מתסכל ומוציא אתהמוטיבציה להתפלל.זה מסתכל ומחליש, ארז, בעיקר אם רואים את התפילה כסוג של 'כספומט'. לוחצים על הכפתור של הקב"ה עם איזו תפילת שמונה עשרה, והמכונה מוציאה מיד מה שביקשתי. כיהודים מאמינים אנחנו יודעים שהעולם לא פועל ככה. אנחנו עובדים אצל הקב"ה ולא הוא אצלנו. לפעמים נראה לנו שהכי טוב שדבר מסוים יקרה, אבל ריבונו של עולם שהכול גלוי לפניו יודע שנכון יותר אחרת. מה שכן, חז"ל כבר הבטיחו לנו (וזו הנקודה החמישית) שאין שום בקשה שיורדת לטמיון ואף תפילה לא שבה ריקם. ייתכן שזה יפעל להשיג את מה שביקשתי, עכשיו או בהמשך, וייתכן שזה יועיל לדברים אחרים שלא העליתי בדעתי ולעולם לא אדע עליהם, אבל התפילה הקטנה שלי חוללה שינוי ועשתה טוב בעולם. דוגמה קטנה לזה רואים בתפילה של אברהם אבינו כדי שסדום לא תיהפך. תראה כמו הוא מתאמץ 'לשכנע' את הקב"ה שלא להחריב את סדום. תגיד אתה, זה עזר?איזה עזר?! למחרת בבוקר הוא קם ורואה את העשן שיוצא משם. הכול נחרב עד היסוד .נכון, והיה אפשר לחשוב שהתפילה שלו לא עשתה כלום. ובכל זאת אנחנו יודעים שהיו שלושה אנשים שניצלו מסדום בגללה: לוט ושתי בנותיו. התורה אומרת "ויזכור אלוקים את אברהם את וישלח את לוט מתוך ההפכה". מלוט הזה נולד מואב, וממנו כעבור כמה מאות שנים יצאה רות, שממנה הופיע בסופו של דבר דוד המלך, נעים זמירות ישראל. ייתכן שאברהם לא העלה בדעתו שמהתפילה 'הכושלת' על סדום יצא כעבור כמה מאות שנים דוד מלך ישראל, ובכל זאת זה עבד. בקיצור, צריך סבלנות, צריך אמונה, וכמובן גם הרבה עקשנות. בתור לוחםקרבי אני בטוח שאתה יודע את זה מצוין.ועוד איך, הרב. וואלה, תודה רבה. אני לא יודע אם אהיה פחות עייף בגלל זה באמצע הלילה אבל אני בטוח שזה ייתן לי יותר כוח להתאמץ בכל זאת להתפלל.הרב יוני לביא - מנהל מוקד 'חברים מקשיבים'אהלן הרב, אני ארז, חייל בן 21 ולוחם ביחידה מובחרת. למרות שהשירות שלי לא קל בכלל אני מתאמץ לשמור על המסגרת הדתית ולא לפספס תפילות, ותאמין לי, זו משימה באמת קשה . חוץ ממני יש רק עוד שני דתיים ביחידה ורוב הזמן אין לנו לא בית כנסת ולא מניין, ובכל זאת אני משתדל להתפלל שלושפעמים ביום גם אם אני נאלץ לעשות את זה לבד.אשריך, צדיק. משמח לשמוע דברים כאלה, ואשרינו שיש לנו חיילים שיודעים גם להילחם וגם להרים עיניים לשמים ולקבל כוח מלמעלה.השאלה שלי, הרב, היא מה לעשות כשהתפילה נראית ממש מיותרת. נגיד, באמצע הלילה. אתה מתארגן לשינה אחרי יום מטורף ועמוס מארבים, מרדפים ועצירת מבוקשים, השעה שתיים וחצי בלילה ופתאום אתה נזכר שלא התפללת ערבית . אם אני נעמד עכשיו להתפלל – אין לי מושג מה אני אומר... יש מצב שאני נרדם בעמידה או סתם מוצא את עצמי אחרי כמה רגעים בסוף התפילה בלי שיהיה לי מושג מה אמרתי. יש בכלל טעם לתפילהביזיונית כזו? לא עדיף פשוט לוותר?השאלה שלך, ארז, מעוררת הערכה. היא מראה עד כמה אתה מכבד את התפילה, ולכן נרתע מלעשות אותה כשהיא לא נעשית בכובד ראש ובכוונה אמתית.הרי כתוב 'תפילה בלא כוונה כגוף בלא נשמה', לא? אז במקום להנפיץ איזו 'תפילה מתה' בלי נשמה, אולי עדיף ללכת לישון ופעם אחרת כשיהיה לי יותר כוח אתפלל כמו שצריך.עם המסקנה הזאת אני כבר לא מסכים. גם על תפילה 'מסכנה' לא כדאי לוותר בשום אופן, ויש לכך חמש סיבות לפחות: ראשית, מפני שזו ההלכה. השאלה האם יש לי כרגע 'מוזה' להתפלל או שבא לי לעשות משהו אחר, ואפילו השאלה (החשובה) האם אצליח לכוון בתפילה הזו או לא, היא שאלה משנית. הבסיס הוא קודם כול לשמור על ההלכה, והיא קובעת שבסדר יום של יהודי חשוב להכניס לפחות שלוש הזדמנויות יומיות של עמידה מול הקב"ה. העיקרון הזה נכון לא רק לתפילה אלא גם לתחומים אחרים. יש לא מעט דברים שההלכה קובעת ולא תמיד האדם מתחבר אליהם או מבין אותם. אין ספק שקל יותר להתחבר לכוס שוקו אחרי סטייק בשרי ופחות להמתנה של שש שעות בסבלנות, ובכל זאת אדם מאמין מחויב למשהו שגדול ממנו ומוכן להתמסר אליו גם אם כרגע באופן אישי זה פחות מתאים לו. רק תחשוב מה היה קורה בצבא אם חיילים היו מגיבים לפקודה להסתער במשפט כמו: "המפקד, אני לא כל כך בקטע של לרוץ היום, וגם מה זה חם בחוץ ולא בא לי להזיע עכשיו...". הרי הצבא היה מתפרק בתוך שנייה. לוחם אמתי מוכן למלא פקודה לא רק כשזה קל ונעים אלא גם כשזה קשה ומתיש, ומי כמוך יודע את זה.סבבה, הרב, אני מבין. אמרת דבר אחד, איפה עוד ארבעה?שנית, סכנת המדרון החלקלק. מי שירחם על עצמו ויוותר על התפילה כשהוא נורא עייף והשעה שלוש בלילה, מחר יעשה את זה גם כשרק אחת בלילה אבל עדיין הוא די עייף, ומחרתיים ירשה לעצמו לוותר גם כשזה בוקר אבל הוא פשוט ממהר לעבודה. כשהכול הופך להיות 'נזיל' ו'גמיש', זה בדיוק כמו לעלותעל טרמפ מסוכן. אתה יודע איפה זה מתחיל, אין לך מושג איפה זה ייגמר... יש בזה משהו, הרב. המפקד שלי תמיד אומר שמי שמוותר לעצמו 'רק פעם.ולארקבהחלט. הדבר השלישי אולי יפתיע אותך, ארז, אבל אולי דווקא תפילה 'עלובה' כזאת, בשתיים וחצי בלילה ליד השק"ש, כשאתה גמור מעייפות ובכל זאת מתאמץ, שווה יותר מהרבה תפילות אחרות ברגעים של נחת, ברוגע, בביתהכנסת הממוזג!אחת' יכול להיות בטוח שזאת לא הולכת להיות הפעם האחרונה זה, בפעם הבאה הוא יגלה שההתמודדות קשה הרבה יותר.חדש!!!לראשונה שו"ת וידאו לנוער שלחו שאלה מצולמת (אפשר בסלפי) למס' 054-6702313 ותקבלו תשובה מצולמת חזרה מהרב יוני לביא השאלות והתשובות עשויות להתפרסם באתר 'כיפה'כל טורי הווצאפ הקודמים וכן שיעורי וידאו וסרטונים באתר: מילה טובהלקבלת וידאו קצרצר בכל יום שישי עם הארה מתוקה לקראת שבת שלחו הודעת ווצאפ למס': 054-6702313 .FM 92.5 ,90.5 ,100.7 בכל יום רביעי תוכנית הרדיו של הרב יוני לביא "לגעת בחיים" בערוץ "כאן מורשת" בתדרים

